Suzan Borst
U was tot 2001 directeur van zoekmachine Ilse. Waarom bent u daar destijds weggegaan?
'Omdat het bedrijf was uitgegroeid naar 150 mensen en ik vragen kreeg over de levensloopregeling. Dat vind ik niet leuk.'
Was dat ook de reden dat u Ilse in 2000 had verkocht aan VNU?
'Nee, dat was meer vanuit strategisch oogpunt. We werden zelf steeds meer uitgever met onze nieuwssite Nu.nl en het leek ons handig om dat samen met een uitgever uit te bouwen.'
Nu koopt u Ilse weer terug. Wanneer ontstond het idee daarvoor?
'Dat is heel geleidelijk gegaan. Robert en ik hebben altijd informeel contact gehouden met Ilse Media. Toen Joris van Heukelom er directeur werd, kwamen we langs om kennis te maken. In dat gesprek kwamen we erachter dat Ilse Media worstelde met de zoekmachine. De zoekmachine is weliswaar de naamgever van het bedrijf, maar spin-offs als Nu.nl en Startpagina zijn nu eigenlijk de pijlers van het succes. Het begon eigenlijk meer als grapje. Zo van: jullie worstelen ermee? Geef dan maar weer terug. Later zijn we dat idee serieus gaan uitwerken.'
Wat hebben jullie gekocht?
'Alleen een licentie op de merknaam en de domeinnaam. We hebben dus geen technologie of mensen meegenomen. We doen geen mededelingen over het overnamebedrag.'
Wat heb je aan een zoekmachine zonder technologie?
'Ilse heeft last van de wet van de remmende voorsprong. Dertien jaar geleden gebruikten wij als een van de eersten de techniek om met robotjes het web te doorzoeken. Nu is dat dé gangbare technologie, die ook grote bedrijven als Google en Microsoft hanteren. Het heeft tussen die reuzen helemaal geen zin om nu weer hetzelfde te gaan doen. Dus de overname van alleen de merknaam en het domein is een soort constructieve destructie. We gaan fijn met een schone lei beginnen en worden niet meer gehinderd door het verleden.'
Hoe gaan jullie het aanpakken?
'Het is een technisch verhaal. De meeste dingen die je op internet zoekt zitten al in een database, bijvoorbeeld in het archief van Het Financieele Dagblad, en die worden door de zoekmachine in een nieuwe database gezet. Het komt erop neer dat wij een stap willen overslaan.'
Wat levert dat op?
'Diepere zoekresultaten die niet meer in een lineaire lijst worden gepresenteerd, maar veel overzichtelijker. Bijvoorbeeld gegroepeerd naar filmpjes of foto's. '
Hoe gaat u dat allemaal precies organiseren?
'Ilse komt in een lege bv, Netwise. Ik werk zelf graag vanuit huis en we hebben al een heel netwerk van zzp'ers om ons heen verzameld. Maar er is nu hebben we nu een persoon in dienst bij Netwise en we hebben nog enkele vacatures. We hebben met Bits on the run kantoorruimte in een oude Philips fabriek. Daar komt Ilse straks ook te zitten.'
Wat zijn jullie ambities?
'Nu heeft Ilse nog een marktaandeel van 1%, dat moet straks een tweecijferig percentage zijn. Het is geen gehobby. Doel is wel dat het serieus winstgevend gaat worden.'
Cv
Wie: Merien ten Houten (37), serieondernemer, mededirecteur van Netwise Publications Deal: Ten Houten en zakenpartner Robert Klep hebben de door hen opgerichte zoekmachine Ilse weer teruggekocht van Ilse Media Opgericht: 2009 Medewerkers: 3 Locatie: Eindhoven Jaaromzet 2009 (prognose): minder dan euro 100.000