Wessel Gossink
Amsterdam
Het risico van faillissementen in de logistieke sector is nog nooit zo groot geweest. Door de enorm hoge snelheid van de economische terugval hebben veel bedrijven te weinig tijd om zich aan te kunnen passen. Dat zegt Erik van Egmond, directeur Europa van de Amerikaanse logistiek dienstverlener Penske Logistics, in gesprek met deze krant.
'Ik zie een aantal risico's, onder meer doordat steeds meer transportbedrijven de afgelopen jaren hun materieel volledig zijn gaan leasen. Het snel aanpassen van die ondernemingen aan een volumedaling is daardoor veel lastiger geworden', zegt Van Egmond. Juist bij de huidige snelle terugval vormt dat een risico. 'In de jaren negentig had je nog twaalf tot achttien maanden de tijd om je aan een recessie aan te passen, nu heb je vier weken.'
De logistieke sector heeft de laatste maanden zwaar te lijden onder de vraaguitval in tal van sectoren. 'Wat in augustus en september begon in de automotive-sector, heeft zich doorgezet naar de chemie en komt in het eerste kwartaal ook in de overige industrie', zet Van Egmond. 'We zien momenteel een volumedaling van 40% in de markt.'
Volgens de directeur zijn er verschillende ontwikkelingen bij klanten waar transporteurs last van hebben. 'Naast de volledige sluiting van een fabriek zie je de laatste tijd ook het concept van deeltijdsluiting optreden. Als je als transporteur daardoor op vrijdag een aantal trucks stil hebt staan, heeft dat een enorme impact op je vastekostendekking', stelt de Penske-directeur. Daarnaast ziet Van Egmond dat veel bedrijven hun betalingstermijnen oprekken. Penske Logistics, dat de logistieke keten van grote bedrijven aanstuurt, kijkt vanwege die risico's momenteel extra kritisch naar de transporteurs waarmee het zakendoet.
De terugloop van de economie heeft echter niet alleen maar negatieve consequenties voor de logistieke sector. Ketenbeheerders zoals Penske Logistics zien juist meer werk op zich afkomen. 'De vraag naar expertise van "supply chains" is enorm gestegen', zegt Van Egmond. 'Klanten komen veel vaker met de vraag hun logistieke keten nog eens na te kijken, want ook zij willen hun kosten verlagen. Het aantal aanvragen is de laatste vier tot acht weken significant gestegen.'
Ketenbeheer
Penske Logistics
Penske Logistics is onderdeel van het Amerikaanse Penske Truck Leasing, een joint venture van GE en Penske
Het bedrijf beheert logistieke ketens voor grote ondernemingen in onder meer farma-, auto- en luchtvaartindustrie
In Europa heeft Penske 750 werknemers in dienst