Hans Maarsen
Amsterdam
Het snoeien in de zorg treft de revalidatiemarkt. Consumenten moeten zelf een rollator of een paar krukken betalen. Het private zorgbedrijf Medux anticipeert daarop met de opening van twee winkelketens.
Samen met Welzorg behoren de bedrijven onder de Utrechtse holding Medux tot de grootste leveranciers van medische hulpmiddelen in Nederland. Voor het grote publiek was de organisatie tot nu toe niet echt zichtbaar. Reclame maken was onnodig. De klanten kwamen met een verwijsbriefje van de huisarts, de gemeente zorgde voor het geld.
Op die manier heeft Harting-Bank, een werkmaatschappij van Medux, in twintig jaar een stevige groei doorgemaakt. Deze leverancier van hulpmiddelen is uitgedijd van drie filialen met 45 man naar een landelijke keten met 800 medewerkers.
Medux, een deelneming van NPM Capital, moet zijn strategie nu aanpassen vanwege de bezuinigingen in de zorg. Per 1 januari zijn eenvoudige loophulpmiddelen uit het vergoedingenpakket gehaald. En daar zal het niet bij blijven, verwacht Medux-topman Marco Jungschlager. ‘Mensen moeten meer mankeren om iets vergoed te krijgen. Zo wil de overheid de zorgkosten beperken en de burger stimuleren om de producten zelf te kopen.’
Medux zag die ontwikkeling aankomen en nam in 2009 branchegenoot Emcart over, een organisatie die met eigen filialen de thuiszorg bedient. Emcart vormt de basis voor het betreden van de consumentenmarkt. De winkels worden omgedoopt tot Medipoint, een nieuwe formule die in vijf jaar moet uitgroeien tot een keten met zeventig à negentig vestigingen en een omzet van € 120 mln.
Bij Medipoint is zo ongeveer alles te koop om het leven te vergemakkelijken, variërend van plaswekkers tot elektrische fietsen. Klanten worden er vertrouwd gemaakt met nieuwe technologie. Ze leren omgaan met domotica, het op afstand besturen van verlichting en apparaten. ‘Vanuit de leunstoel moeten ouderen met een druk op de knop de gordijnen kunnen dichtschuiven, zodat ze langer thuis kunnen wonen en de zorgkosten afnemen.’ Als het aan Jungschlager ligt, gaat de keten ook cursussen aanbieden voor het gebruik van internet en de iPad.
Maar niet iedereen wil gezien worden in een winkel voor hulpbehoevenden. Gezonde mensen lopen er liever met een boogje omheen. Daarom heeft Medux nog een andere overname gedaan, Vitalis in Drachten, bedoeld voor fitte senioren die prijs stellen op comfort. Deze Friese zaak bedient een groot deel van Noord-Nederland met artikelen als trapliften en sauna’s. Doel is nog vier winkels te openen om een landelijke dekking te bereiken.
De nieuwe retailstrategie heeft de zegen van investeerder NPM en kan budgetneutraal worden uitgevoerd. Er is meer winkelpersoneel nodig, maar minder mankracht voor het afsluiten van leveringscontracten met overheden en verzekeraars. In de overgangsperiode van twee jaar rekent Medux op een min of meer gelijkblijvende winst, daarna is een stijging voorzien. Met 1800 man en 80 vestigingen boekte de groep vorig jaar een bruto bedrijfsresulaat (ebitda) van ruim € 35 mln op een omzet van meer dan € 200 mln.
NPM, onderdeel van familieconcern SHV Holdings, blijft ruimte bieden voor acquisities, mits het aandeel van de zorgsector in de portefeuille niet boven de 25% uitkomt. Vorig jaar is Top Care Health Services overgenomen, een poliklinisch centrum voor moeilijk behandelbare patiënten met een combinatie van fysieke en mentale klachten. De instelling telt 2000 patiënten en boekt een omzet van € 15 mln. Er werken 150 zorgverleners, verspreid over zes vestigingen. Top Care fungeert als kraamkamer van nieuwe zorgconcepten die de samenleving aantoonbaar geld moeten besparen. Zo bestaan er plannen om de voor- en nazorg van kankerpatiënten in een ziekenhuis over te nemen. Door een actieve begeleiding kan de duur van de ziekenhuisopname worden bekort.
Showroom van Vitalis in Drachten, dat zich op ‘fitte senioren’ richt.