Yteke de Jong
Amsterdam
De komende jaren verdwijnen er honderden arbeidsplaatsen bij KLM, door natuurlijk verloop en een vacaturestop. Uit cijfers blijkt dat er sinds 2008 al ruim 2400 fte’s zijn verdwenen en daar komen naar verwachting nog honderden bij in de komende jaren. Gedwongen ontslagen sluit KLM uit, want topman Peter Hartman wil nog altijd ‘de familie bij elkaar houden’.
Ongeveer 6% tot 8% van het KLM-personeel behoort tot de ‘flexibele schil’, die afgebouwd gaat worden vanwege de bezuinigingen. De woordvoering van KLM wil geen uitspraken doen over het verwachte aantal arbeidsplaatsen dat dit jaar en volgende jaren zal verdwijnen.
Het gaat slecht met de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij, die daarom begin dit jaar een ingrijpende reorganisatie heeft aangekondigd. Aan Franse zijde sneuvelen in totaal 5000 banen. De slepende cao-onderhandelingen in Nederland vormen het sluitstuk van de bezuinigingsoperatie in Nederland. Maar de maatregelen zijn niet voldoende om dit jaar winst te halen, want tot en met het derde kwartaal noteerde Air France-KLM een nettoverlies van € 957 mln. In totaal moet er € 2 mrd structureel bezuinigd worden. KLM neemt daarvan de helft voor zijn rekening.
De vruchten van de reorganisatie kunnen pas volgend jaar worden geplukt, is de verwachting. Gisteren meldde de topman van zusterbedrijf Air France, Alexandre de Juniac, dat hij volgend jaar een break-evenresultaat verwacht.
De verwachting is dat er deze week een nieuwe cao afgesloten wordt bij KLM, na maandenlange onderhandelingen. Het personeel gaat er de komende jaren op achteruit, omdat de salarissen worden bevroren. Verder moet het personeel een vrije dag inleveren.
De bonden voor het grond-, cabine- en het kantoorpersoneel zijn al akkoord. Het wachten is nu op de instemming van de piloten. Steven Verhagen van de Vakbond voor Nederlandse Verkeersvliegers stelt dat de piloten nog niet akkoord zijn gegaan, omdat ze in ruil voor langer werken, ook mee willen delen in de winst, als de efficiëntere manier van werken tot betere resultaten leidt.
Overtollige werknemers zullen via een ‘mobiliteitsprogramma’ geplaatst worden binnen andere onderdelen van de KLM-groep of tijdelijk elders worden ondergebracht. De bonden zeggen blij te zijn dat er een vangnet is in de vorm een sociaal plan, dat voorziet in de oude kantonrechtersformule en een aanvulling van de WW.
In totaal moet € 350 mln bezuinigd worden op de salarissen, ruim 15% van de totale loonsom van de KLM. Daarnaast wil KLM € 350 mln bezuinigen op andere kosten en moet € 400 mln aan extra omzet gehaald worden, bijvoorbeeld via de verkoop van extra beenruimte op Europese vluchten.
Dit weekend werd bekend dat Air France-KLM samen met het Amerikaanse Delta zou onderhandelen over een belang in Virgin Air. Hoe Air France-KLM dit belang eventueel financiert, is nog niet bekend.
KLM-stewardessen op Schiphol. De maatschappij snijdt in het aantal arbeidsplaatsen.