VAN ONZE REDACTEUREN
AMSTERDAM - De infrastructurele problemen in de Randstad vragen om oprichting van een transportautoriteit. Die instelling moet voortvarend aan de slag met de uitvoering van grote infrastructurele projecten. Dat zegt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West. Zo'n autoriteit moet zich richten op de aanleg van projecten van nationale en internationale betekenis.
De door Mooren bepleite oprichting van een transportautoriteit moet de enorme besluiteloosheid, bureaucratie en het langs elkaar en tegen elkaar in werken van de verschillende besturen in de Randstad tegengaan. 'Er is te veel versnippering en verkokering van beleid en budgetten. Zo redden we het met de Randstad niet meer', zegt Mooren. De besluitvorming rond infrastructuur in de Randstad vormt nu een 'bestuurlijk drama met als gevolg dat de interne verkeerssystemen volledig vastlopen.'
Mooren verwijst naar het buitenland, naar soortgelijke instellingen als de San Francisco Metropolitan Transportation Commission en de Singapore Land Transportation Authority, die ook infrastructurele projecten ter hand nemen. De nieuwe transportautoriteit wordt gefinancierd met de opbrengst van de wegbeprijzing die over een aantal jaren wordt ingevoerd.