Wessel Gossink
Hoofddorp
Post- en expresconcern TNT gaat zijn Europese postactiviteiten tegen het licht houden. Het bedrijfsonderdeel, dat onder meer actief is in Duitsland, Groot-Brittannië en Italië, gaat op zoek naar samenwerkingsverbanden met andere partijen. Daarbij wordt verkoop van onderdelen niet uitgesloten. Dat heeft TNT-topman Peter Bakker laten weten bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers.
TNT heeft de afgelopen jaren in verschillende landen postbedrijven opgezet of overgenomen om in te spelen op de liberalisering van de Europese markt. Maar de marktwerking in vrijgegeven markten laat in de praktijk te wensen over, terwijl liberalisering elders door de crisis niet langer een prioriteit is. Bakker: 'Ik denk dat in het huidige economische tijdsgewricht geen enkele regering liberalisering zal pushen, zoals de Nederlandse dat heeft gedaan.'
Als voorbeeld van samenwerkingsverbanden wijst Bakker naar Duitsland, waar TNT onlangs een samenwerking aanging met Von Holtzbrinck, een uitgeverij met eigen postdochters. 'We kijken of we in andere landen ook dergelijke clusteringen kunnen vinden', zegt Bakker. Het elders onderbrengen van TNT-bedrijven is een van de mogelijkheden. 'Elke optie doet mee', aldus de ceo.
ING-analist Axel Funhoff noemt de zet 'slim'. 'Door samen te werken kan TNT toekomstige concurrentie vermijden.'
De nieuwe groeimotor van het concern moet de bezorging van pakketjes aan consumenten worden. TNT bezorgt in de Benelux al pakketten aan consumenten, maar daarbuiten richtte het zich tot nu toe op de zakelijke markt. Om de uitbreiding vorm te geven worden de pakketdiensten van TNT in een nieuw bedrijfsonderdeel gegoten. TNT zegt nu een omzet van euro 2 mrd in deze zogeheten 'standaardpakketten' te hebben.
Pagina 9: cijfers en Bartjens