De Dow Jones Industrials Average deed er recentelijk negentien handelsdagen over om van top naar bodem met 6,7% te corrigeren. In elf dagen tijd werd dit verlies echter weer volledig ingelopen.
De vraag is wat er gebeurt nu de Federal Reserve is gestopt met het opkopen van staatsobligaties en de Amerikaanse economie met een groei van 3,5% in het derde kwartaal weer op eigen benen lijkt te staan. Charles Dow, de grondlegger van de technische analyse, zou het zich niet afvragen. Hij zette eind 19e eeuw twee beursindices in elkaar en beweerde vervolgens dat de beursgemiddelden alle informatie verdisconteerden die men nodig heeft.
Productie en vervoer
Indien de vraag naar goederen zou toenemen, zouden ondernemers dit als eerste merken en besluiten aandelen van industriële bedrijven te kopen. Die goederen zouden ook vervoerd moeten worden. Dus niet alleen de Dow Jones Industrials Average, maar ook het koersverloop van de Dow Jones Transportation Average zou ons iets moeten zeggen over het verwachte toekomstige wel en wee van de Amerikaanse economie.
Samen sterk
In beide koersindices is het koersverloop sinds de zomer instabiel. Een koerscorrectie in juli-augustus werd in september volledig ingelopen, maar in september volgde een nieuwe dalingsronde onder de beide bodems van augustus. Vorige week dinsdag sloot de transportindex op een nieuw record, maar de Dow Jones Industrials-index bleef bij deze prestatie achter. Het is volgens de Dow-theorie van belang dat beide beursindices elkaars richting bevestigen door gezamenlijk recordslotstanden te realiseren.
Als dat gebeurt, ziet het er voor de Amerikaanse economie zonnig uit. De periode november-januari behoort voor wat de beurs betreft tot de gunstigste van het jaar en de zwakste zes maanden van het jaar liggen net achter ons. Voor nu is alles wel.
Edward Loef is zelfstandig gevestigd technisch analist. Reageer via edwardloef@fd.nl. Disclaimer en meer columns op fd.nl.