NS-topman wil geen fusie ProRail
Volgens NS-topman Bert Meerstadt is een nieuwe fusie tussen NS en ProRail ‘niet verstandig’.
Volgens NS-topman Bert Meerstadt is een nieuwe fusie tussen NS en ProRail ‘niet verstandig’.
Dat zegt hij vandaag in een interview met NRC Handelsblad. Eerder dit jaar wekte Meerstadt de suggestie dat de bedrijven juist wel moeten kijken naar een samenvoeging.
Vervoersbedrijf NS werd in de jaren ’90 gescheiden van ProRail, de beheerder van het spoornet. Die scheiding bleek bij bepaalde omstandigheden, zoals zwaar winterweer, belemmerend te werken.
Vraagtekens
Een maand geleden zette een onderzoekscommissie uit de Eerste Kamer vraagtekens bij de scheiding tussen NS en ProRail. Volgens haar moet die splitsing ongedaan worden gemaakt, als er geen verbeteringen optreden in de afstemming tussen beide bedrijven. Ook verschillende partijen uit de Tweede Kamer willen de positie van ProRail herzien.
Ook Meerstadt leek een voorstander te zijn van ingrijpen bij ProRail. Zo schreef hij in juni in een brief aan de Tweede Kamer dat de ‘rigoureuze knip’ tussen de twee bedrijven heeft geleid tot ‘negatieve gevolgen’ voor de reiziger. ‘Dit moet zeker worden hersteld’, zei de bestuurder toen.
Geen fusie
De president-directeur van de NS zegt nu dat hij nooit heeft bedoeld dat NS en ProRail moeten fuseren. ‘We moeten kijken waar het beter kan, dat stond er in mijn brief’, zegt hij. ‘We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op.’
Wel pleit Meerstadt voor meer samenwerking: ‘Uit onze analyse van de afgelopen winter blijkt bijvoorbeeld dat de bijsturing na verstoringen een stuk beter kan. Dat loopt dwars door de twee organisaties heen: medewerkers, materieel, rails, seinen.’