• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
8 dec '12 11:06

NS-topman wil geen fusie ProRail

Joep Westerveld
Joep Westerveld

Volgens NS-topman Bert Meerstadt is een nieuwe fusie tussen NS en ProRail ‘niet verstandig’.


http://www.flickr.com/photos/joost-ijmuiden/

Dat zegt hij vandaag in een interview met NRC Handelsblad. Eerder dit jaar wekte Meerstadt de suggestie dat de bedrijven juist wel moeten kijken naar een samenvoeging.

Vervoersbedrijf NS werd in de jaren ’90 gescheiden van ProRail, de beheerder van het spoornet. Die scheiding bleek bij bepaalde omstandigheden, zoals zwaar winterweer, belemmerend te werken.

Vraagtekens

Een maand geleden zette een onderzoekscommissie uit de Eerste Kamer vraagtekens bij de scheiding tussen NS en ProRail. Volgens haar moet die splitsing ongedaan worden gemaakt, als er geen verbeteringen optreden in de afstemming tussen beide bedrijven. Ook verschillende partijen uit de Tweede Kamer willen de positie van ProRail herzien.

Ook Meerstadt leek een voorstander te zijn van ingrijpen bij ProRail. Zo schreef hij in juni in een brief aan de Tweede Kamer dat de ‘rigoureuze knip’ tussen de twee bedrijven heeft geleid tot ‘negatieve gevolgen’ voor de reiziger. ‘Dit moet zeker worden hersteld’, zei de bestuurder toen.

Geen fusie

De president-directeur van de NS zegt nu dat hij nooit heeft bedoeld dat NS en ProRail moeten fuseren. ‘We moeten kijken waar het beter kan, dat stond er in mijn brief’, zegt hij. ‘We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op.’

Wel pleit Meerstadt voor meer samenwerking: ‘Uit onze analyse van de afgelopen winter blijkt bijvoorbeeld dat de bijsturing na verstoringen een stuk beter kan. Dat loopt dwars door de twee organisaties heen: medewerkers, materieel, rails, seinen.’

Laatste nieuws

28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 28 mei ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 28 mei De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer economie & politiek

5 min leestijd • Achtergrond

Zeventien miljoen inflatiecijfers, valt dat wel te vatten in één getal?

4 min leestijd

CPB-economen: buffers van Nederlandse banken kunnen omlaag

4 min leestijd

Een pakhuis vol hemelbedden, serviezen en geweien

4 min leestijd

Kabinet doorbreekt taboe en broedt op gedwongen krimp van veestapel


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01