• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
3 dec '12 19:09

Akkoord over de Fyra-trein naar België

Jeroen Koot
Jeroen Koot

Nederland en België hebben een akkoord gesloten over de Fyra. Hij wordt toeslagvrij voor reizigers uit Breda.


Dit heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu maandag bekend gemaakt.

In het akkoord staat dat de Fyra vanaf zondag zal gaan rijden over het snelle spoor tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel.

Reizigers voor deze trein zullen moeten reserveren voor een zitplaats, en een kaartje kost gemiddeld een derde meer dan de huidige verbinding.

In april zal er ook een verbinding komen tussen Breda en Antwerpen. Die trein wordt toeslagvrij, zodat reizigers ook op een goedkopere manier nog naar België kunnen treinen. Het ministerie verwacht dat deze treinkaartjes ongeveer evenveel zullen kosten als voor de huidige Benelux-trein naar Brussel.

Monopolie

De laatste weken was er veel ophef over de Fyra. Nu rijden de Nederlandse NS en de Belgische NMBS nog met een gezamenlijke intercity tussen Brussel en Amsterdam. Maar per 9 december schrapt de NS die verbinding. Reizigers kunnen dan nog alleen met de Fyra of Thalys naar België.

De NMa onderzoekt of de NS geen misbruik maakt van de monopoliepositie door de Beneluxtrein te schrappen. Tot april kunnen reizigers namelijk alleen nog maar op een duurdere manier rechtstreeks naar Brussel reizen. 'Wij kunnen pas in actie komen tegen gedrag dat door een onderneming is vertoond. Tot nu toe was er concreet nog niets bekend over de tarieven, dienstregeling en andere voorwaarden. Nu wel en dus gaan we met de informatie die NS aanlevert aan de slag', zegt de NMa in een reactie.

Laatste nieuws

12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer economie & politiek

5 min leestijd • Achtergrond

Zeventien miljoen inflatiecijfers, valt dat wel te vatten in één getal?

4 min leestijd

CPB-economen: buffers van Nederlandse banken kunnen omlaag

4 min leestijd

Een pakhuis vol hemelbedden, serviezen en geweien

4 min leestijd

Kabinet doorbreekt taboe en broedt op gedwongen krimp van veestapel


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01