Een rondje Panini
Panini, u weet wel van de voetbalplaatjes, moet diversificeren. En dat kan vanaf nu heel ver gaan.
Panini, u weet wel van de voetbalplaatjes, moet diversificeren. En dat kan vanaf nu heel ver gaan.
Bij een vorig WK mocht ik voor Het Financieele Dagblad ooit eens een bezoek brengen aan voor mij toch wel een beetje heilige grond: de Panini fabriek in Modena. Daar maken ze de beroemde voetbalplaatjes, verplichte kost voor tieners van toen en tegenwoordig ook nog steeds. De heren van Panini vertelden me dat er overigens verdacht veel volwassen mannen plaatjes sparen. Met de smoes dat ze voor hun (klein)zoon de karakteristieke zakjes met zes plaatjes kochten.
'Klasse 32'
Binnenkort kan het wel eens de omgekeerde wereld worden. Want Panini wil –terwijl de laatste van de vier broers die het bedrijf oprichtten onlangs overleed- diversificeren. Ze probeerden het al eens met elektronische albums, er zijn ook al Panini truien, etuis en voetbalgoaltjes maar vanaf nu wordt er écht aan branchevervaging gedaan. Want de 500.000 verkooppunten alleen al in Europa; daar kun je meer uithalen.
Panini kreeg woensdag toestemming van de rechter om ook drankjes te gaan verkopen. De plaatjesmaker had in 2009 in Brussel toestemming gevraagd om met het merk ook producten uit de zogenaamde ‘klasse 32’ te maken. Ofwel bier, frisdrank, mineraalwater, fruitsapjes en siroop. Birra Panini bijvoorbeeld.
Rondje Panini
De Duitse producent van drankjes Granini stapte naar de rechter om daar een stokje voor te steken. De zaak zette door tot aan het Europese hof dat gisteren ‘nee’ zei tegen de Duitsers. Wat Panini nu precies gaat maken, wil het bedrijf niet zeggen. Maar binnenkort bestellen we wellicht dus een Panini bij de panino. Of gedurende de borrel een rondje Panini. Wellicht een witte Panini? Een kratje Panini met gratis plaatjes. Of een speciaal Paninitje? En moet je 16 jaar oud zijn om Panini te bestellen.
Ik denk dat ik maar stop met de plaatjes verzamelen.