In 2007 werd al binnen de divisie Retail aan de orde gesteld
dat klanten niet zijn geïnformeerd over het feit dat van de meerprijs op
Natuurstroom sinds 2002 geen aparte boekhouding meer wordt bijgehouden.
Alliander
In 2010 begon een grote klant, Alliander, vragen te stellen
over de besteding van de meerprijs. Toen Nuon daar geen duidelijk antwoord op
kon geven, werd het Natuurstroomcontract ontbonden.
Dat was hét moment om de andere grote zakelijke klanten,
waaronder banken, ministeries, gemeenten en organisaties in te lichten. Nuon
heeft dat nagelaten, onder het motto: wat niet weet wat niet deert. Het extra
geld dat zo binnenkwam verdween in de algemene pot van Retail.
Idealistisch
‘Natuurstroomklanten zijn heel betrokken bij het milieu,
anders betaal je niet extra voor je energie’, zegt een bron binnen Nuon. Nu
moet een bedrijf natuurlijk sowieso netjes met al zijn klanten omgaan, maar de
idealistische Natuurstroomklanten, die bereid zijn dieper in de buidel te
tasten voor duurzame energie, hadden helemaal van alles op de hoogte moeten
worden gesteld.
In de vingers gesneden
Door liefst tien jaar lang te verzwijgen dat de toeslagen
niet meer direct een-op-een werden geïnvesteerd in nieuwe duurzame energieprojecten,
heeft Nuon niet alleen trouwe klanten voorgelogen, maar ook zichzelf ernstig in
de vingers gesneden. Consumenten en bedrijven zullen zich voortaan wel twee
keer bedenken voordat ze zich abonneren op een duurzaam stroomproduct van Nuon.