• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
31 mrt '14 09:20

Investeringsfonds steekt geld in mobiele gezondheidsmeter voor levensmiddelen

Richard Smit
Richard Smit

Boodschapp, de ruim een jaar geleden gelanceerde productvergelijker op de smartphone die verklapt hoe gezond levensmiddelen in supermarkten zijn, gaat verder als zelfstandig bedrijf. Ontwikkelaar Lab1111 neemt deze stap nadat een eerste investering van drie ton is aangetrokken van het Dutch Greentech Fund. Dit investeringsfonds is opgericht door Rabobank, TU Delft, Wereld Natuur Fonds en Universiteit Wageningen.


Lab1111 stak met investeerder Open Industries al een paar ton in de app, die het mogelijk maakt om bijna 10.000 voorverpakte voedingsmiddelen te vergelijken op de hoeveelheid zout, suiker en andere (kunstmatige) stoffen. Consumenten hoeven alleen de streepjescode te scannen, waarna ze op hun telefoon een gezondheidsscore in rood, oranje of groen zien.

Varianten

Het opgehaalde geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van varianten van de productvergelijker voor specifieke gebruikersgroepen, zegt Jeroen de Bakker, mede-oprichter en directeur van Boodschapp. Om te beginnen wordt er een aparte versie gemaakt voor mensen met een glutenallergie. Zij kunnen straks zien welke glutenvrije producten ze kunnen kopen en welke alternatieven daarvoor bestaan.

Met de introductie van verschillende varianten stapt Boodschapp af van zijn eerdere strategie, die gericht was op het grote publiek. Sinds de lancering gebruikten meer dan 175.000 consumenten de gratis dienst. Die blijken de app vooral in het begin heel intensief te gebruiken. Er is altijd een groep van 20.000 tot 30.000 verschillende actieve gebruikers.

Lancering

‘We zijn er nog steeds van overtuigd dat Boodschapp zo waardevol is dat gebruikers ervoor willen betalen’, zegt De Bakker. En dat geldt zeker voor de specifieke doelgroepen. ‘We hebben nu verschillende verdienmodellen getest met gebruikersonderzoek’, vervolgt hij. Het verzamelen en verhandelen van consumentendata wordt volgens hem geen inkomstenbron.

De lancering van Boodschapp wekte boosheid bij fabrikantenkoepel FNLI, die de beoordelingsmethode voor levensmiddelen te onduidelijk vond. Het onafhankelijke initiatief is een luis in de pels van de voedingsmiddelenindustrie. De Consumentenbond pleitte jaren tevergeefs voor een stoplichtsysteem om een gezonde keuze voor consumenten eenvoudiger te maken.

Niche

Voor consumenten is het lastig om die keuze bewust te maken. In het afgelopen anderhalf jaar zijn er ruim 90 keurmerken en logo’s in Nederland bijgekomen, maakte voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal vrijdag bekend. ‘Geen wonder dat er veel verwarring bestaat over wat zo’n bloemetje, blaadje of aardbol nu betekent’, zegt directeur Vera Dalm in de persverklaring.

Met de nieuwe glutendienst hoopt De Bakker de tweede helft van het jaar operationeel break-even te draaien. ‘Het is een niche’, zegt hij, ‘maar Bol.com is ook begonnen met boeken en is van daaruit verder uitgebreid’.

Laatste nieuws

28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 28 mei ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 28 mei De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01