Reed Elsevier verkoopt Variety
Uitgeefconcern Reed Elsevier heeft Variety, het roemruchte Amerikaanse vakblad voor de film- en entertainmentindustrie, verkocht aan internetondernemer Jay Penske.
Uitgeefconcern Reed Elsevier heeft Variety, het roemruchte Amerikaanse vakblad voor de film- en entertainmentindustrie, verkocht aan internetondernemer Jay Penske.
De nieuwe eigenaar zal de publicatie toevoegen aan zijn portefeuille van websites als Deadline Hollywood en Movieline. Penske betaalt $25 mln tot $ 30 mln voor Variety, zo stellen anonieme bronnen tegenover respectievelijk Bloomberg en Los Angeles Times.
Leverancier
De verkoop past in de strategie van Reed Elsevier om zich meer te richten op een toekomst als informatieleverancier, zoals met de elektronische databank LexisNexis. Het 107 jaar oude Variety is door deze strategie ook steeds meer een vreemde eend in de bijt geworden.
Eerder probeerde het Brits-Nederlandse concern al vergeefs afstand te doen van al zijn vakbladen, verzameld in Reed Business Information. In Nederland behoren bijvoorbeeld landbouwpublicateis als de Boerderij, het vakblad voor de detailhandel Distrifood en het tijdschrift Elsevier tot Reed Business.