• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
4 jan '13 07:55

Cafés minder afhankelijk van brouwerijen

Hans Maarsen
Hans Maarsen

Een bierpomp die pas gaat lopen na een aanslag op de kassa. Veel horecaondernemers dromen van een systeem dat meer rendement biedt en fraude aan de toog voorkomt.


Paul Kragten, directeur van Van Duijnen Groep
Paul Kragten, directeur van Van Duijnen Groep Peter Boer

Maar menige tap wordt nog met de hand bediend. ‘Minder dan 5% van de installaties is geautomatiseerd’, constateert Paul Kragten, directeur en grootaandeelhouder van Van Duijnen Groep, specialist in onderhoud van horeca-apparatuur en leverancier van koffiemachines aan kantoren.

Langste tijd gehad

Wie de horeca wil automatiseren, moet opboksen tegen de innige relatie tussen drankfabrikant en caféhouder. Traditioneel worden de tapinstallaties geleverd door brouwerijen. Die willen zo veel mogelijk bier verkopen en hebben geen direct belang bij apparaten die de drank gedoseerd — met een druk op de knop — uitschenken.

Volgens Kragten hebben de nauwe banden tussen brouwerij en horeca hun langste tijd gehad. Uitbaters gaan zelf in tapautomaten investeren, waardoor minder drank wordt verspild en het rendement verbetert. Zo heeft concerthal Ziggo Dome in Amsterdam Zuidoost voor eigen rekening geïnvesteerd in 65 hypermoderne tappunten. ‘Ze kunnen in een halfuur 17.500 bezoekers bedienen en weten meteen wat hun omzet is.’

Overname

Van Duijnen is naar eigen zeggen marktleider in het onderhoud van geautomatiseerde tapinstallaties voor alcoholische dranken. Het bedrijf heeft deze week zijn positie verder versterkt met de overname van de klantenkring van concurrent Fri Jado, onderdeel van bouwconcern TBI. Tot de klantenkring van Fri Jado behoren de Amsterdamse uitgaansgelegenheid Club Air en diverse studentenverenigingen. ‘We proberen de horeca bewust te maken van het belang van automatisering en hebben hoge verwachtingen van deze markt’, zegt Kragten. Momenteel zijn 2000 van de 42.000 horecagelegenheden in Nederland ingericht met een automatische biertap of een wijnzuil. Naar verwachting zal dit aantal in vijf jaar verdubbelen.

Na een carrière bij Ernst & Young, Mobil en Hero kwam de 46-jarige Kragten in 2000 als directeur in dienst bij Van Duijnen. ‘Het bedrijf verkeerde in deplorabele staat, had hoge schulden en moest op last van de bank worden verkocht.’ Toen dat niet lukte, zette hij de exploitatie voort, totdat de oude schulden de onderneming in 2004 alsnog de das omdeden. Kragten nam daarop de failliete boedel over, samen met investeerder EDCC, die na anderhalf jaar plaatsmaakte voor de Haagse participatiemaatschappij Ecart.

Nieuwkomers

Sindsdien is van Duijnen gegroeid van 95 naar 130 man, is de omzet met twee derde gestegen tot €20 mln en is het bedrijfsresultaat verdubbeld tot €600.000. Kragten moet daarbij voortdurend op twee borden schaken. Naast de horeca voorziet zijn bedrijf kantoren van koffieautomaten. Daar is de concurrentie sterker en het marktaandeel van Van Duijnen geringer. De ranglijst wordt aangevoerd door DE Master Blenders en Autobar Group, samen goed voor zo’n 70% van de markt. Op de derde plaats komt het familiebedrijf Maas, gevolgd door Selecta, een deelneming van Allianz Capital. Na die top van de ranglijst komen kleinere spelers zoals Van Duijnen.

De aanbieders van koffiemachines hebben veel last van nieuwkomers, dikwijls oud-werknemers uit de branche die voor zichzelf beginnen. ‘Ze knappen tweedehandsautomaten op en vechten zich naar binnen met scherpe leveringscontracten’, weet Kragten. De automaten worden veelal gratis geplaatst. Het geld wordt verdiend met de levering van de koffie. Het probleem is dat vooral jongeren minder koffie op het werk drinken. Ook de trend van het nieuwe werken, waarbij mensen minder vaak op hun vaste werkplek zitten, helpt niet mee.

Niet zonder succes

Maar Kragten maakt zich geen zorgen. Hij belt verloren klanten na een jaar op om te kijken of ze terug willen komen. Een actie die volgens hem niet zonder succes is. Zijn bedrijf kan ook wel tegen een stootje. De bankschuld op de balans van Van Duijnen is verwaarloosbaar klein. Een achtergestelde lening van Ecart van een half miljoen euro is in 2011 afgelost. ‘Ik wil onafhankelijk zijn, van welke financier dan ook’, zegt Kragten, die van huis uit registeraccountant is. Dat doel hoopt hij in 2016 te bereiken wanneer hij Ecart als aandeelhouder kan uitkopen. ‘Misschien ben ik wel te risicomijdend. Penny wise, pound foolish’, zeggen de Britten.’

Meer rendement

Automatische tap

Laatste nieuws

05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd 00:32 De beste steden voor remote werkers 9 juni Beleggers beëindigen de week positief
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer entrepreneur


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01