• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Digitaal verdwaald • 29 dec '18 06:00

Bezwaar verdwenen

Arjan Widlak
Arjan Widlak

Ambtenaren zijn net mensen. Ook zij hebben wel eens last van disfunctionele bureaucratie. Richard is zo iemand. En ik zou bijna zeggen: gelukkig maar, want zo ontdek je wat belangrijk is voor mensen.

Richard maakt digitaal bezwaar tegen zijn belastingaanslag. Op het scherm ziet hij een bevestiging dat zijn bezwaar goed is ontvangen. Maar na zes weken heeft hij nog niets gehoord. Als hij de Belastingtelefoon belt, vertellen ze hem dat hij nooit een bezwaar heeft ingediend.

Dat is vreemd, maar Richard maakt netjes opnieuw digitaal bezwaar. Nu belt hij na een paar dagen. En wederom krijgt hij te horen dat hij geen bezwaar heeft ingediend. Echter Richard had geleerd van de eerste keer en heeft schermfoto’s van de bevestiging. Dat helpt. Met een medewerker van de Belastingdienst aan de lijn maakt hij online een test-bezwaar. Nu blijft zijn bezwaar wel in het systeem staan! En dus concludeert de medewerker: ‘U heeft het de vorige keer dus niet goed gedaan.’ Richard accepteert dat hij nogmaals digitaal bezwaar moet maken. Als hij daarna belt, staat zijn nieuwe bezwaar weer niet in het systeem. En ook het test-bezwaar is verdwenen.

Bewijs

Had je ooit als burger een ordner met bewijsjes, door de digitalisering concentreren je gegevens zich bij de overheid.

‘Niemand begreep het probleem. En ook na doorvragen en aandringen waren ze niet bereid in hun systemen te gaan zoeken, want ‘dit was nog nooit gebeurd.’ Het enige voorstel was het bezwaar dan maar een vierde keer op papier in te dienen. Maar je wilt niet weten hoeveel tijd met bellen en doen me dit al had gekost', vertelt Richard. ‘Ik heb dat geweigerd en een klacht ingediend.’

Een week na de klacht krijgt Richard telefoon. Alle drie de bezwaren zijn teruggevonden. Maar als Richard later contact krijgt met de behandelaar blijkt zijn laatste bezwaar doorgestuurd en niet zijn eerste. ‘U was te laat’, zegt zij, ‘maar ik zal u tegemoet komen.’ Inhoudelijk wil ze met zijn bezwaar aan de slag, maar alleen met de datum van het laatste bezwaar. En Richard heeft zelf geen bewijs van zijn eerste bezwaar, dat heeft alleen de Belastingdienst zelf.

Dit laatste is een universeel probleem. Had je ooit als burger een ordner met bewijsjes, door de digitalisering concentreren je gegevens zich bij de overheid. En daardoor ben je afhankelijk om wat-dan-ook aan te tonen.

De Belastingdienst liet de volgende dag weten er spoed van te maken.

Laatste nieuws

28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 28 mei ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 28 mei De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer futures

Impact
Impact
2 min leestijd • Impact

Zand plus elektriciteit is zonnepaneel

Anderzijds
Anderzijds
2 min leestijd • Anderzijds

Museum van verbroken relaties

6 min leestijd • Achtergrond

Van dopamine wordt een mens niet gelukkig

Sanne Kanis
Sanne Kanis
2 min leestijd • Column

Uit gemak blijven de principes thuis


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01