• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Vooruit • 9 apr '20 11:00

Tracking & Tracing als virusbestrijding

Maarten Steinbuch
Maarten Steinbuch

Klaverblad bij Ridderkerk. Door onze mobiele telefoons en navigatieapparatuur te volgen, kan de hoeveelheid auto’s op de weg precies worden bijgehouden.
Klaverblad bij Ridderkerk. Door onze mobiele telefoons en navigatieapparatuur te volgen, kan de hoeveelheid auto’s op de weg precies worden bijgehouden. Foto: Siebe Swart /HH

Al ruim zeven jaar rijd ik met een auto waarvan de fabrikant kan zien waar ik ben en wat de status is. Ik heb daar in het softwaremenu toestemming voor gegeven, want het geeft me een veilig gevoel. Immers: bij pech of meldingen kan ik simpelweg even bellen naar de service-afdeling, en dan kijken ze via internet wat er aan de hand is. Waar ik ook ben in Europa. Vroeger was dat wel anders. Als ik met mijn gezin op vakantie was in Zuid-Frankrijk met onze benzinewagen, ging er bijna altijd wel een lampje branden op het instrumentenpaneel. Gebeurde dat 's avonds en je kwam er niet uit, dan moest je wachten tot de volgende ochtend om in je beste Frans in een garage te vragen wat er aan de hand was.

Groen, rood en oranje

Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen week het bericht las dat 20.000 Chinezen op dezelfde plek de Chinese Muur bezochten. Ze mochten weer naar buiten, na een flinke periode quarantaine. In het bericht werd gemeld dat al die 20.000 mensen ‘groen’ waren. 'Groen?', vroeg ik mij af. Wat blijkt: in China heeft iedereen een app op zijn telefoon, met een QR-code. Je bent groen als je geen corona hebt en ook niet in contact bent geweest met iemand die het heeft. Als je ziek bent krijg je code rood, en als je in contact bent geweest met een zieke code oranje. Overal waar je komt, wordt je code gescand. Door alle data op te slaan, is het mogelijk precies na te gaan wie waar is geweest. Zelfs tot terug in de tijd. Met andere woorden: als je twee dagen geleden ergens was waar iemand ziek blijkt te zijn geworden, dan verandert je code in oranje.

Technisch gezien verschilt het Chinese systeem misschien weinig van de manier waarop wij onze verkeersfiles voorspellen

Nederlanders die in China wonen, en die ik virtueel ontmoet, zijn positief over het systeem: het geeft een gevoel van veiligheid en controle over het virus. Zij weten echter wel dat ze weer terug kunnen naar Nederland, en die maatschappij kunnen ontvluchten als ze dat willen. Die vrijheid is een groot goed.

Want technisch gezien verschilt het Chinese systeem misschien weinig van de manier waarop wij onze verkeersfiles voorspellen: door onze mobiele telefoons en navigatieapparatuur te volgen, kan de hoeveelheid auto’s op de weg precies worden bijgehouden, en kan ons rijgedrag worden voorspeld. Maar vanwege de privacywet in Europa, mogen de persoonsdata daarbij niet gebruikt worden. En dat is precies het grote en belangrijke verschil.

Het zou mij niets verbazen als de ontwikkeling van het coronavirus dit soort maatregelen in diverse landen bespreekbaar maakt. En dat we het zelfs allemaal dreigen te gaan accepteren. Omdat het ons onze zekerheid teruggeeft, ten koste van onze privacy.

Net zoals bij mijn auto. Alleen is het daar mijn eigen keus. En dat wil ik graag zo houden.

Lees ook

Geplande volgapp is radicale stap om coronavirus te bestrijden

Foto: Ina Fassbender / ANP

Laatste nieuws

15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen 06:00 Seks, drugs en verduistering brengen Thaise monnik in opspraak
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer futures

Impact
Impact
2 min leestijd • Impact

Zand plus elektriciteit is zonnepaneel

Anderzijds
Anderzijds
2 min leestijd • Anderzijds

Museum van verbroken relaties

6 min leestijd • Achtergrond

Van dopamine wordt een mens niet gelukkig

Sanne Kanis
Sanne Kanis
2 min leestijd • Column

Uit gemak blijven de principes thuis


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01