De kracht van een goed ontwerp
Anne Kloosterboer schrijft over organisatieverandering. Eerder was ze managementconsultant, nu werkt ze bij FrieslandCampina. Elke week kraakt zij een noot: probleem, uitdaging en oplossing.
1 Na voorspoed komt...
De omzet en winst van een succesvolle retail-organisatie is vijf jaar lang sneller gegroeid dan de markt. Toch ziet de directeur-eigenaar hardnekkige interne patronen die verdere groei in de weg staan.
2 Hoe doorbreek je dit?
De directeur ziet te weinig focus op resultaat en geen cross-functionele initiatieven. De waan van de dag overheerst, terwijl de externe omgeving radicaal verandert. Hoe kan zij een doeltreffende aanpak ontwerpen?
3 Holistische veranderaanpak
Bepaal eerst de kernveranderingen die de patronen doorbreken: we moeten naar outputgericht, ketengericht en proactieve sturing. Verken dan wat nodig is om dit te realiseren. Doe dit systematisch voor alle vijf ontwerpcriteria van een verandering. A. Targets: maak ze afdelings-overstijgend en beloon alleen voor resultaat. B. Organisatiestructuur: richt een strategie-afdeling in. C. Voorbeeldgedrag: ieder team maakt gedragsafspraken, startend bij de leiding. D. Processen en systemen: optimaliseer kernprocessen vanuit klantperspectief. E. Kennis en kunde: investeer in extra WO- en HBO-capaciteit op kernposities. Zo ontwerp je een holistische veranderaanpak.
Volgende week
Een afdelingsmanager moet na de fusie van twee familiebedrijven veertig banen schrappen. Hoe neemt hij respectvol afscheid van die collega's én zorgt hij tegelijk dat zij zich nog zes maanden effectief inzetten?