• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
12 mei '15 21:20

Megaslag in strijd op glasvezelmarkt

Job Woudt Jeroen Segenhout
Job Woudt Jeroen Segenhout

De grote uitdager van KPN met glasvezelverbindingen voor de zakelijke markt krijgt een nieuwe eigenaar. Het gaat om Eurofiber, een onderneming met maar 230 werknemers, die dankzij een sterke groei toch in één klap een waarde krijgt van € 875 mln.

De nieuwe eigenaren komen uit Frankrijk. Investeringsmaatschappij Antin Infrastructure Partners, neemt de aandelen over van de Britse investeerder Doughty Hanson en het Nederlandse Reggeborgh. Doughty Hanson was sinds mei 2012 meerderheidsaandeelhouder in Eurofiber, terwijl Reggeborgh al sinds 2006 verbonden is aan de onderneming uit Maarssen.

Reggefiber

Reggeborgh is de investeringsmaatschappij van bouwondernemer Dik Wessels en zijn familie, die nog een aanzienlijk minderheidsbelang hield in Eurofiber. Met deze transactie trekt de familie Wessels zich volledig terug uit de glasvezelactiviteiten. Eerder werd Reggefiber, eveneens een initiatief van Wessels dat zich richt op de consumentenmarkt, stapsgewijs verkocht aan KPN dat hieraan rond €1 mrd uitgaf.

Dik Wessels
Dik Wessels HH

Dik Wessels (1946) is vooral bekend van het aanneemconcern Volker Wessels. Begin deze eeuw ontdekte hij de mogelijkheden van glasvezel voor uiterst snel transportmiddel van communicatiedata. Het is onbekend welk rendement de bouwondernemer heeft gemaakt op zijn investeringen in glasvezel.

De dinsdagmiddag aangekondigde overname van Eurofiber laat zien dat partijen bereid zijn om een hoge prijs neer te tellen voor een wijdvertakt glasvezelnetwerk met een lengte van 18.000 kilometer in Nederland en deels in België.

Sluizen en bruggen

Interessant zijn ook de nieuwe toepassingen. Eurofiber verdient nog het meeste geld met het aansluiten van bedrijfsterreinen en zorg- en onderwijsinstellingen, plus het opwaarderen van de netwerken van aanbieders van mobiele telefonie, maar legt zich steeds meer toe op het aansluiten van bruggen, sluizen en elektriciteitsnetwerken. Deze vitale infrastructuur kan daardoor op afstand digitaal worden aangestuurd.

Antin betaalt dertien keer het brutobedrijfsresultaat (ebitda) van € 67 mln van het Nederlandse bedrijf in 2014. Ter vergelijking: KPN, dat ook nog beschikt over een kopernetwerk, noteert op de beurs tegen een koers-winstverhouding van 7,5. Afgelopen jaar groeide de omzet van Reggefiber met 36% naar € 129 mln. KPN zag door een verdere terugloop van inkomsten uit telefoniediensten zijn concernomzet juist met 5% krimpen.

Volgens Henry Holterman van Reggeborgh, tevens schoonzoon van Dik Wessels, ontwikkelt de glasvezelindustrie zich meer en meer naar een infrastructurele markt. 'Het is daarom niet meer dan logisch dat een meer strategische partner als Antin het stokje overneemt', zegt hij.

Antin bezit diverse infrastructuurbedrijven in Europa. Zo is de investeringsmaatschappij eigenaar van telecommasten, oliepijpleidingen, tolwegen, wegrestaurants en haventerminals voor bulkgoederen.

Lange horizon

Voor Eurofiber zal er na de overname niet zoveel veranderen, zegt Alex Goldblum, al jarenlang de ceo van het Nederlandse bedrijf. 'In zekere zin is het business as usual, alleen dan onder een nieuwe eigenaar.' Een verschil is volgens Goldblum wel dat Antin een langere investeringshorizon heeft. De Fransen stappen na vijf tot acht jaar weer uit een bedrijf, bij Doughty Hanson gaat het in doorsnee om drie tot vijf jaar.

Eurofiber wil de komende jaren verder gaan groeien. Het marktaandeel bij het aansluiten van bedrijfsterreinen moet in de komende jaren worden opgekrikt naar 30% tegen 25% nu. Het bedrijf wil ook groter worden in België en kijkt met interesse naar de Duitse markt, zei Goldblum eerder dit jaar in een gesprek met het FD.

Laatste nieuws

10:15 De inbreng van bedachtzame mensen is hard nodig 09:00 Oude huis nog niet verkocht? Dan kunnen de lasten flink oplopen 07:50 Conservatieven winnen Spaanse lokale en regionale verkiezingen 07:02 Live: AEX vlak op rustige handelsdag 06:39 J.K. Rowling, schrijver en activist
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01