Kabelbedrijf Ziggo heeft in het tweede kwartaal ruim 56.000 klanten verloren. Daarmee zijn in totaal 87.000 abonnementen verdwenen bij het bedrijf. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers die moederbedrijf Liberty Global woensdag bekendmaakte.
De totale kwartaalomzet van Liberty Global daalde mede door het verlies bij Ziggo met 0,8% tot $4,57 mrd. Het bedrijf dook verder in het rood en kwam uit op een nettoverlies van $409,9 mln, tegenover $241,2 mln een jaar eerder.
Mobiel groeit
Ziggo, dat in april fuseerde met UPC, verloor klanten onder zowel de televisie-, internet- en telefoniediensten. Wel groeide de interesse voor de mobiele telefoondienst Ziggo Mobiel met 20.400 nieuwe klanten.
Volgens het moedebedrijf kampt Ziggo met operationele uitdagingen, zware concurrentie, en met verliezen door prijsverhogingen. Zo verhoogde Ziggo enkele tarieven voor klanten die eerst bij UPC zaten. Daarop verlieten abonnees het bedrijf.
'Er zijn aanvullende maatregelen genomen ter verbetering van de operationele prestaties en klantervaring', zegt Baptiest Coopmans, ceo van Ziggo, nu over de bedrijfsvoering. 'De komende maanden verwachten wij hiervan de eerste positieve resultaten te gaan zien'.
Aanbod
Ziggo is nog geen gouden koop gebleken voor Liberty Global. Het bedrijf kocht vorig jaar de Nederlandse kabelaar voor €4,9 mrd, maar in het eerste kwartaal moest Ziggo ook al klanten zien vertrekken.
Het bedrijfsresultaat van de Nederlandse productie van Liberty Global zakte daarbij tot $316 mln, tegenover $368 mln in het eerste kwartaal.
Wel blijft Ziggo een grote aanbieder in Nederland. Het aantal aantal abonnementen (RGU’s) is in het tweede kwartaal uitgekomen op 9,8 miljoen. Daarbij voorspelt het moederbedrijf betere resultaten in het tweede halfjaar.