66008 archive/66008_hh-14482024-jpg.jpg Distributiecentrum van internetwinkel Bol.com. hh-14482024.jpg.jpg HH/Gerard Til block De digitale sector sluit een pact met hogescholen en het bedrijfsleven in Nederland om vele duizenden vacatures te vervullen. Bedrijven als Google, Wehkamp.nl, Bol.com, Achmea en brancheorganisatie Thuiswinkel.org investeren gezamenlijk in een actieprogramma. Het moet de e-business sector helpen aan voldoende goedgeschoold personeel plus een systeem om medewerkers te blijven bijscholen. Toenemende kooplust Het tekort aan mensen met een gedegen e-commerce-opleiding remt bedrijven in hun groei en dat probleem wordt alleen maar groter. Belangenvereniging Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau GfK maken vandaag bekend dat de kooplust op internet in de eerste helft van dit jaar onverwacht hard is gegroeid. Nederlandse consumenten kochten voor bijna € 8 mrd online en dat is 18,4% meer dan in die periode in jaar eerder. Die prachtige groeicijfers stelt de sector voor forse problemen. Groei vacatures ‘De e-commerce-sector is een belangrijke aanjager van de Nederlandse economie, maar bedrijven ondervinden steeds meer problemen bij het vervullen van vacatures’, zegt Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen. Het hoger onderwijs sluit volgens hem te weinig aan op de nieuwe vereisten van bedrijven die geld verdienen op internet. Schoolverlaters zijn te weinig voorbereid op de vele specialistische beroepen die e-commerce oplevert. Niet alleen de tienduizenden webwinkels, ook gewone winkels die via internet verkopen hebben daar last van. ‘Bij reisbureaus ga je straks met Oculus Rift-brillen aan de slag’, zegt Jongen. ‘Bij datingbedrijven, in de financiële dienstverlening en bij duizenden toeleveranciers zijn er veel mensen nodig met digitale vaardigheden. De komende drie, vier jaar moeten er honderdduizenden mensen aan de slag.’ e-Academy Om een instroom van gekwalificeerd personeel op gang te brengen lanceert Thuiswinkel.org donderdag de e-Academy. Dit sectoroverstijgende initiatief moet zorgen dat goedgeschoolde marketeers, inkopers, data-analisten of webshopbeheerders komen van opleidingen die zijn gecertificeerd. Bestaande werknemers moeten zich permanent kunnen bijscholen door het volgen van trainingen en congressen bij gecertificeerde aanbieders van bedrijfsopleidingen. Inmiddels zijn opleidingen aan de hogescholen Windesheim, Saxion, Avans, TIO en Hogeschool van Amsterdam gecertificeerd. Hogeschool Saxion is in augustus in Enschede gestart met een vierjarige opleiding Online Marketing, vertelt docent Paul Willems. ‘We kregen wel tien aanvragen per dag van bedrijven uit de regio voor studenten die konden helpen met het verbeteren van de website of bij zoekmachinemarketing. Aan die vraag konden we maar gedeeltelijk voldoen.’ Rem op innovatie Met de klas van 25 leerlingen waarmee nu is gestart, kan nog steeds niet in de vraag worden voorzien. En waarschijnlijk ook niet met de twee klassen of wel meer die er volgend jaar volgens Willems zullen zijn. ‘We wilden met een beperkte groep starten, want we zijn stiekem bang dat we anders de toeloop van studenten niet aankunnen.’ In het certificeringsproces van e-Academy bleek dat de opleiding behoorlijk goed aansloot bij de eisen die bedrijven stellen. ‘We moeten voorkomen dat we een rem zetten op innovatie in Nederland’, zegt Daniël Ropers, directeur van webwarenhuis Bol.com en bestuurslid van Thuiswinkel.org. ‘E-Academy gaat helpen, door het leveren van specifieke inhoud voor opleidingen en de certificatie van instellingen die online goed in hun curriculum hebben opgenomen.’ Met dit initiatief loopt Nederland volgens hem voorop in Europa om het gat tussen vraag en aanbod te dichten.