Net als vorig jaar voert de provincie Noord-Holland de lijst van snelst groeiende bedrijven aan. Van alle 490 Gazellen komt er maar liefst een kwart uit Noord-Holland. Daar weer de helft van is gevestigd in Amsterdam.
De winnaars van de Gouden Gazellen in Noord-Holland: Eleanor Wine Index, YER Talent en Abovo Media.Jeroen Oerlemans
Dat bleek dinsdagmiddag tijdens de uitreiking van de FD Gazellen Awards voor de provincie Noord-Holland op het hoofdkantoor van ABN Amro in Amsterdam. Het is voor de twaalfde keer dat Het Financieele Dagblad de FD Gazellen uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Dichte deuren
Hoe zat het ook alweer?
Alle ondernemingen die over de boekjaren 2012, 2013 en 2014 een onafgebroken groei van ten minste 20% hebben laten zien, mogen zich FD Gazelle noemen. De ondernemingen met de hoogste omzetgroei per provincie per categorie ontvangen een Gouden Gazelle.
Verspreid over drie categorieën (klein: €100.000 tot €2 mln, middelgroot: €2 mln tot €30 mln en groot: meer dan €30 mln) ontvangen dit jaar totaal 490 bedrijven een FD Gazelle. Dit zijn er een stuk meer dan vorig jaar, toen 331 bedrijven een award in ontvangst mochten nemen.
De snelste groeier van de dag was Eleanor Wine Index uit Amsterdam. Op dit platform kunnen professionele wijnkopers van over de hele wereld de prijzen van de duurdere Bordeauxwijnen (€ 30 tot € 3000) vergelijken en direct aanschaffen. De identiteit van zowel de koper als de verkoper is alleen bij Eleanor bekend, vertelde Kristian Nooitgedagt, die het bedrijf met zijn broer Allard oprichtte. ‘Je kunt tachtig verschillende handelaren bellen, maar je kunt ook even inloggen.’
Het kostte de broers heel wat moeite om de Franse wijnmarkt open te breken. ‘Het gaat er heel traditioneel aan toe’, legde Allard uit. ‘De eerste keer dat we om een prijslijst vroegen, zagen we alleen maar dichte deuren.’ Maar de jonge ondernemers zetten keihard door. En met succes, want inmiddels staan de deuren in de Zuid-Franse wijnstreek wagenwijd open. Kristian: ‘Hoe meer je koopt, hoe aardiger ze je vinden.’
Proactieve benadering
In de categorie grote ondernemingen ging Abovo Media er met de Gouden Gazelle vandoor. Het media-adviesbureau uit Hoorn zag zijn omzet de afgelopen drie jaar bijna verdubbelen tot ruim € 57 mln. Het bedrijf dankt zijn groei aan haar proactieve benadering, zei directeur Marinus Zoutendijk. ‘In ons vak is het heel makkelijk. Je hoeft alleen maar de krant open te slaan om te zien wie er adverteert. Die bedrijven benaderen we dan.’
Print, televisie, radio, internet, social en abri’s. Adverteerders zien soms door de bomen het bos niet meer. ‘Er zijn de afgelopen jaren heel veel media bijgekomen, maar het mediabudget is niet toegenomen’, vertelde Zoutendijk. ‘Wij bieden een alles-in-een-oplossing. Doordat wij alle kanalen kunnen bundelen, kunnen onze klanten hun euro goed uitgeven.’