Het Amsterdamse technologiebedrijf InSided maakt woensdag bekend een nieuwe kapitaalinjectie ontvangen te hebben. Durfkapitalisten, waaronder KPN-topman Duco Sickinghe, steken in totaal € 6 mln in de start-up.
InSided helpt bedrijven om online in contact te komen met hun klanten. De onderneming maakt deze sociale platformen voor onder meer Rabobank, Eneco en NS. Bedrijven zijn door de oplossing van InSided niet meer afhankelijk van externe sociale media zoals Twitter en Facebook. Via InSided kunnen klanten vragen stellen, antwoorden vinden, ervaringen delen en recensies geven over producten en diensten.
Investeerders
Hoofdinvesteerder is Ventech. Naast dit Franse durfkapitaalfonds doen Henq uit Amsterdam en Fortino Capital uit België mee. Fortino is het investeringsfonds van Duco Sickinghe, voorzitter van de raad van commissarissen van KPN. De twee oprichters van InSided houden na deze ronde de meerderheid van de aandelen in handen. Het is de eerste investeringsronde voor het in 2010 opgerichte bedrijf.
Snelle groei
InSided groeit hard in zijn domein. Het investeringsgeld is nodig om de klanten beter van dienst te zijn en de snelle groei binnen Europa te kunnen bolwerken. Eind dit jaar wil het bedrijf zijn eerste stappen in de Verenigde Staten zetten.
Medeoprichter Robin van Lieshout: 'Ook zonder investeringsgeld hadden we verder kunnen groeien, maar we willen meer, mondiaal marktleider worden. De kansen zijn zo groot dat we dat niet meer op eigen kracht kunnen.'
Volgens Van Lieshout kan het telefoonverkeer bij de klantenservice van een bedrijf door de forumachtige oplossing van InSided tot 80% afnemen. T-Mobile bespaarde op die manier meer dan € 3,5 mln op jaarbasis, Rabobank zag zijn klanttevredenheid sterk stijgen.
Alternatief voor Facebook
'Natuurlijk kun je gebruik maken van Twitter en Facebook', zegt Van Lieshout. 'Maar is het niet een beetje vreemd om je klantervaring helemaal over te laten aan externe netwerken? Sociale netwerken komen en gaan. Het gebruik van Twitter en Facebook neemt nu al af.' Door klantenvragen binnen de eigen internetomgeving af te handelen kunnen bedrijven direct een koppeling maken met hun klant-, spaar- en analytische systemen, vertelt hij.
InSided heeft op het moment meer dan zestig werknemers en is actief in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Finland en Spanje. Het bedrijf met kantoren in Madrid, Berlijn en Londen verwacht in de komende 12 maanden tussen de vijftig en honderd nieuwe medewerkers aan te nemen. De omzet van het bedrijf ligt rond de € 5 mln.