Tien clubs uit het betaalde voetbal zitten in de financiële gevarenzone van de KNVB. Zij moeten werken aan financieel herstel en moeten een plan van aanpak maken dat erop gericht is binnen een termijn van drie jaar financieel gezonder te worden. Dat heeft de KNVB vrijdag laten weten.
In de meeste risicovolle categorie (categorie 1) is ADO Den Haag een nieuwkomer. De Haagse club heeft een Chinese eigenaar die keer op keer zijn toezeggingen om miljoenen euro’s in de club te investeren niet nakomt. Daardoor blijft de toekomst van de eredivisieclub ongewis. Een andere niet-verrassende naam in categorie 1 is FC Twente, dat vanwege allerlei financiële en bestuurlijke problemen de duimschroeven flink zijn aangedraaid.
De andere acht clubs die aan financieel herstel moeten werken zijn FC Den Bosch, De Graafschap, Fortuna Sittard, NEC, RKC Waalwijk, Roda JC, VVV-Venlo en PEC Zwolle.
Zelf verantwoordelijk
De KNVB merkt op dat de clubs zelf verantwoordelijk zijn voor het financieel herstel en ook zelf bepalen op welke wijze ze dat doen. Maar gedurende het verbeteringsproject van drie jaar houdt de licentiecommissie de clubs strikt aan de gemaakte afspraken. ‘Als de club daar zonder toestemming vanaf wijkt, kunnen sancties volgen oplopend van een waarschuwing, winstpunten in mindering tot intrekking van de licentie.’
In de veiliger categorie 2 (voldoende dus) zitten AZ, FC Dordrecht, FC Eindhoven, FC Emmen, Helmond Sport, Heracles Almelo, MVV Maastricht, NAC Breda, Sparta Rotterdam, Telstar, FC Utrecht, Vitesse en FC Volendam.
Gezonde clubs
Tot de clubs die de financiën goed op orde hebben, behoren Ajax, Almere City, SC Cambuur, Excelsior, Feyenoord, Go Ahead Eagles, FC Groningen, SC Heerenveen, FC Oss, PSV en het Tilburgse Willem II.
De nieuwe categorie-indeling is door de licentiecommissie van de KNVB samengesteld op basis van de jaarstukken 2014-15 en prognosecijfers 2015-16. Met de indeling in categorieën en de publicatie daarvan hoopt de KNVB dat er transparantie ontstaat over de financiële situatie van de Nederlandse clubs.