De bouwer van elektrische auto's Tesla zal andere autofabrikanten, als ze daarom vragen, voortaan geen batterijen meer leveren voor hun volledig elektrische modellen. Dat zegt Diarmuid O’Connell, vicepresident business development van Tesla Motors, in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.
'We gaan geen projecten meer aan omdat die inspanningen afleiden van onze eigen inspanningen om auto’s te produceren en omdat we gefrustreerd zijn', zegt O'Connell. De vicepresident is een van de naaste medewerkers van Elon Musk, de ceo en productarchitect van Tesla, en spreekt woensdag in Amsterdam op een conferentie over elektrisch vervoer.
De irritaties bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's vloeien voort uit het feit dat autobouwers de batterijen van Tesla alleen maar gebruiken om aan een wettelijk quotum van uitstootvrije auto's te voldoen die gelden in sommige Amerikaanse staten, waaronder Californië. Pas als autobouwers aan het quotum voldoen, mogen ze ook auto's met verbrandingsmotoren in die staten verkopen.
'We maken er maar een paar duizend voor ze, maar we zijn niet meer geïnteresseerd in kleine aantallen. Het wordt echter een ander gesprek als ze wel willen overgaan tot massaproductie.'
Om elektrisch rijden te bevorderen, zou Tesla graag zien dat traditionele autobouwers eveneens op grote schaal elektrische auto's produceren. Zo ijvert Tesla met andere partijen ervoor om de Amerikaanse milieuautoriteiten Volkswagen een 'alternatieve' straf op te laten leggen. Voor zijn sjoemelsoftware zou de Duitse fabrikant verplicht een batterijfabriek moeten bouwen.
Daimler
Tesla levert nu nog batterijen aan Daimler voor de bouw van elektrische Mercedes-Benz B-klasse EV maar stopt daarmee. Eerder leverde Tesla batterijen voor de Smart Fortwo en de A-klasse van Daimler en voor de RAV4 EV van Toyota.
De samenwerking met Daimler dateert van 2009, toen de Duitse autofabrikant uit Stuttgart voor $ 50 mln een belang van bijna 10% in Tesla opbouwde. In oktober 2014 verkocht Daimler zijn resterend belang van 4% in Tesla voor $ 780 mln (destijds € 600 mln). De samenwerking tussen Tesla en Toyota voor de volledig elektrische variant van de RAV4 SUV, werd in 2014 beëindigd.