Bij de ingang ontvangt Arendo Joustra het handjevol aandeelhouders van Relx Group om ze een actietasje te overhandigen. Daarin een dossier met de veelzeggende aanhef '#titelroof'. 'We houden het beschaafd', zegt de hoofdredacteur van Elsevier ter verontschuldiging.
In de zaal, even later, voert Syp Wynia het woord. De Elsevier-columnist bezit sinds kort wat aandelen in zijn bedrijf. 'Elsevier is een zeer winstgevend blad', houdt hij de Relx-bestuurders achter de tafel voor. 'Waarom vernietigt u waarde door de titel af te nemen? Waarom moeten wij dit steunen als aandeelhouder?'
In de verkoop
Relx Group staat op het punt opinieblad Elsevier te verkopen. De naam moet op termijn verdwijnen. Die blijft voorbehouden aan de wetenschappelijke divisie. De redactie wijst de overname af op deze voorwaarde. Ze vreest dat een naamswijziging de ingezette neergang zal versnellen.
Rob Polet wordt aan de tand gevoeld. De Relx-toezichthouder zou er eigenlijk net zo over denken als de actievoerders. ‘Dan weet u meer dan ik’, antwoordt Polet.
Polet was eerder topman bij luxehuis Gucci 'Kan hij als merkenman zeggen hoe hij aankijkt tegen het afpakken van de Elsevier-titel?' Polet: 'Ik zie het als een reële mogelijkheid.'
Redactiestatuut
Met de afwijzing van de redactie moet de Relx-top 'zwaarwegende argumenten' op tafel leggen om de verkoop door te zetten. Dat staat in het redactiestatuut, ook ondertekend door de uitgever. Het versterkt de positie van de actievoerders, die in het uiterste geval naar de rechtbank stappen. Allen & Overy-advocaat Ferdinand Grapperhaus in ingehuurd voor juridische bijstand.
Wynia wil weten hoe veel budget er nodig is voor een succesvolle 'rebranding'. Polet: 'Het leuke is is dat je met dit product zelf campagne kunt voeren. Ik zeg niet dat het kosteloos is. Maar het zal wel degelijk mogelijk zijn omdat je hier zelf over kunt schrijven en de abonnees er in kunt meenemen.'