De kunstcollectie van Royal Imtech heeft lang niet de waarde waarvoor die in de boeken stond. Dat zegt Chris Vellinga, medewerker van het Haagse Venduehuis. Het veilinghuis schat dat de Imtech-kunstwerken circa € 500.000 gaan opbrengen. De collectie stond voor € 2 mln in de boeken. De werken komen volgende week woensdag onder de hamer.
Geheim
Het bestaan van de 'geheime' Imtech-collectie werd augustus 2015 onthuld door Het Financieele Dagblad. Tot dan toe was het bestaan een goed bewaard geheim. Het standaardwerk Bedrijfscollecties in Nederland uit 2009 rept met geen woord over Imtech. Alleen in het uit 2000 stammende boek Bedrijven Verzamelen komt de collectie met vijf afbeeldingen kort aan bod.
Na het faillissement van installatiebedrijf Royal Imtech in augustus 2015 kwam de collectie als deel van de boedel in handen van de curatoren. Die hebben de veiling van de collectie begin april gegund aan het Venduehuis der Notarissen. Medewerker Chris Vellinga heeft met een collega de collectie van ruim duizend werken onderzocht. 'Er zitten zeer veel werken van mindere kwaliteit tussen, maar gelukkig ook een aantal heel belangrijke werken', zegt Vellinga.

Voorbeeld van zo'n belangrijk werk is het grote schilderij Formula 1 van Kees van Bohemen (1928-1985). Dit heeft een richtprijs die ligt tussen de € 6000 en € 8000. Een vergelijkbaar bedrag moet een titelloos schilderij van Jan Roëde (1914-2007) opbrengen. Andere belangrijke werken zijn Mobil van Woody van Amen (1936) en 'Roter Frosch' van de moderne Duitse expressionist Peter Angermann (1945). Werk van Angermann is momenteel te zien op de tentoonstelling 'Wilden en Nieuwe Wilden' in het Groninger Museum.
Opvallend is dat ook kan worden geboden op het olieverfportret van René van der Bruggen, de oud-topman onder wiens bewind de fraude met een Pools pretpark naar boven kwam die het begin van het einde van Imtech betekende. Bieden vanaf € 15.
Kantoorkunst
Verder bevat de Imtech-collectie volgens Vellinga 'veel typische kantoorkunst': werken van één bij twee meter van Corneille bijvoorbeeld. Verder bleek de verzameling nogal wat werken te bevatten die bij nader onderzoek niets meer bleken te zijn dan ingelijste posters of bladen van bijvoorbeeld kalenders. Waarom de kunstcollectie in de boeken stond voor een waarde van € 2 mln, weet Vellinga niet: 'Het kan zijn dat dit de verzekerde waarde betreft.'
Aan de wieg van de collectie stond ingenieur Willem Nagelkerke, directeur van het Rotterdamse bedrijf Van Rietschoten & Houwens Elektrotechnische Maatschappij. Hij begon in de jaren zestig met verzamelen. Niet om idealistische motieven maar omdat hij 'kunstenaars gewoon leuke mensen vond', zei zijn weduwe Anna, vorig jaar in Het Financieele Dagblad. Nadat zijn huis vol was komen te staan met kunst, was hij werken gaan meenemen naar kantoor. Nagelkerke was doorgegaan met verzamelen toen zijn bedrijf werd overgenomen door Royal Imtech. Na zijn pensionering werd de collectie voortgezet door zijn opvolger Maas.