De schade door files voor de Nederlandse economie is in 2015 verder opgelopen. Uit berekeningen die onderzoeksinstituut TNO heeft gemaakt blijkt dat de schade voor bedrijven is opgelopen van € 857 mln (2014) tot € 1,1 mrd vorig jaar.
TNO maakte de berekeningen op verzoek van de ondernemersorganisaties EVO (verladers), Fenedex (exporterende bedrijven) en Transport en Logistiek Nederland. De organisaties presenteren de uitkomsten van het onderzoek vandaag. In het onderzoek wordt ook het jaarlijkse overzicht vermeld van de top-20 duurste files in Nederland voor bedrijven.
Investeringen
De drie werkgeversorganisaties noemen de cijfers ‘alarmerend’ en vragen het kabinet om investeringen in fysieke én digitale infrastructuur. De ondernemers organisaties benadrukken dat files niet alleen zorgen voor ergernis, maar ook voor onbetrouwbaarheid in de planning van bedrijven. Vracht- of bestelauto’s zijn langer onderweg omdat ze stilstaan of moeten omrijden. Deze vertragingen zorgen ook voor indirecte schade zoals lege schappen en vertragingen van productielijnen.
EVO, Fenedex en TLN grijpen de uitkomsten van het onderzoek aan om bij het kabinet te pleiten voor een snelle aanpak van een reeks knelpunten. Ook moet het kabinet reeds geplande investeringen in wegen naar voren halen en zijn er investeringen nodig voor intelligente vervoerssystemen waarbij infrastructuur en voertuigen met elkaar in verbinding staan. De Tweede Kamer debatteert hier volgende week maandag over.
Knooppunt Ridderkerk- Gorinchem
Van alle files uit de top-20 steeg de economische schade in vergelijking met vorig jaar, zo blijkt uit het TNO-onderzoek. De grootste economische schade vond plaats op de A15 knooppunt Ridderkerk- Gorinchem: € 11,4 mln, gevolgd door de A13 tussen knooppunt Ypenburg en Kleinpolderplein (€ 11,2 mln). In 2014 werd de economische schade op deze trajecten nog berekend op respectievelijk € 8,8 mln en € 6,9 mln.
De A67 tussen knooppunt Leenderheide en Zaarderheide noteerde de sterkste stijging van de economische schade, een stijging van € 1,9 mln in 2014 tot € 8,4 mln een jaar later. Ook op de A12 en A4 zijn extreme toenames van de filedruk te zien. De directe schade voor het vrachtverkeer door vertragingen op de top-20 trajecten beliep volgens TNO vorig jaar circa € 150 mln.
Lees ook: Smartphone en big data schieten automobilist te hulp