Vele flessen bubbelwijn worden tijdens de aankomende jaarwisseling weer ontkurkt. In Nederland gaat het veelal om prosecco. Maar de consumptie neemt af aldus IRI, dataleverancier en adviseur voor de detailhandel. De proseccoverkoop in Nederland daalt dit jaar met 14% tot ruim €30 mln.
Daarentegen winnen champagne en cava in Nederland terrein. Het gaat dan vooral om de waarde, want bij champagne staan de verkoopvolumes iets onder druk. Er worden 1% minder flessen champagne verkocht, maar dankzij hogere prijzen stijgt de omzet in Nederland met 5% tot circa €10 mln.
De Nederlandse afzetmarkt is voor de Franse champagnesector niet erg belangrijk met een elfde plek op de ranglijst van alle exportlanden. Het Verenigd Koninkrijk is — na thuisland Frankrijk — veruit de belangrijkste bestemming. Tegenvaller is dat daar door de brexit de champagneverkoop nu onder druk staat.
Door die tegenvaller is het de vraag of de champagnesector de omzet van €4,7 mrd van 2015 kan overtreffen. Dat recordniveau was hoofdzakelijk toe te schrijven aan hogere prijzen, want de verkoopvolumes bleven nagenoeg gelijk met ruim 312 mln verkochte flessen.