'Een beursgang is nu niet logisch voor Adyen'
Amsterdams betaalbedrijf Adyen groeit snel. Oprichter en topman Pieter van der Does over de volgende stappen voor het bedrijf.
Amsterdams betaalbedrijf Adyen groeit snel. Oprichter en topman Pieter van der Does over de volgende stappen voor het bedrijf.
De voor een snelgroeiend technologiebedrijf schijnbaar verplichte pingpongtafel heeft het veld moeten ruimen in het Amsterdamse hoofdkantoor van betaalbedrijf Adyen. De vloeroppervlakte was nodig om nieuwe bureaus neer te zetten. Elke maand groeit het werknemersbestand van het betalingsverkeersbedrijf van oprichter en chief executive officer (ceo) Pieter van der Does met een man of twintig, om de expansie bij te kunnen houden.
‘Ik dacht dat 350 man een heel natuurlijke omvang zou zijn voor een bedrijf als het onze, maar het zijn er nu al meer dan 500’, zegt Van der Does. ‘De vraag is hoeveel mensen je kunt aannemen zonder de cultuur te veranderen. Er zit een afnemende meeropbrengst in heel veel werknemers hebben.’
Het grootste kapitaal van Adyen zit, als het aan Van der Does ligt, niet in technologie, klanten of het juiste momentum vinden. De ondernemer legt een kaartje op tafel met de zeven kernwaarden van het bedrijf. Ieder personeelslid draagt dat altijd bij zich, ze staan op het krijtbord bij de koffieautomaat en komen in iedere vergadering aan bod. Het zijn de richtlijnen waarlangs alle beslissingen genomen worden. Wie daar niet naar kan werken, heeft niets te zoeken bij Adyen.
Adyen is nog relatief jong, maar met haar platform een spin in het web tussen consumenten en grote partijen als Netflix, Spotify en Uber. Het regelt de betalingen en filtert onder meer op frauduleuze betalingen. In rap tempo worden kantoren in landen als Australië en Mexico geopend.
Lees ook
Maar het vasthouden van de snelle procentuele groei – afgelopen jaar verdubbelde de omzet naar €659 mln – wordt lastiger naarmate Adyen groter wordt. En de omvang stelt ook nieuwe eisen aan de organisatie. Van der Does laat het personeelsbeleid inmiddels over aan een HR-afdeling en er is een volwassen compliance team opgetuigd. De directie is versterkt met voormalig ABN Amro-bestuurder Joop Wijn en recent heeft Adyen voor het eerst een raad van commissarissen benoemd onder leiding van eveneens voormalig ABN Amro-er Piero Overmars.
'We zagen dat we uit het vorige jasje waren gegroeid, ik voelde dat het vorig jaar op zijn eind liep. Niemand in de aandeelhoudersvergadering had alle stukken gelezen. Op een gegeven ben je groot genoeg en vinden de aandeelhouders het zelf ook logisch dat je een onafhankelijke rvc hebt. Je hebt een audit committee nodig en dat is onderdeel van een rvc. De toezichthouder vindt het ook prettig. Maar dit is niet onder tijdsdruk van De Nederlandsche Bank gebeurd.'
'Ik denk niet dat het logisch is om nu en beursgang te doen. We groeien heel hard. We zetten nieuwe producten in de markt en het is wel prettig dat je niet precies voor analisten moet gaan voorspellen wat het gaat doen. Nu kan ik het aan een kleine groep investeerders uitleggen en dat zorgt voor weinig afleiding. Op dit moment is het nog de tijd van de wilde groei. Maar op termijn kan ik me heel goed voorstellen dat Adyen beursgenoteerd zal zijn.'
'Winst maken geeft je vrijheid, je hoeft niet vroeger of later voor financiering langs bij aandeelhouders. Maar onze winstgevendheid is een gevolg, we hebben er totaal niet op gestuurd. De marges zouden hoger kunnen zijn, maar we investeren sterk in geografische uitbreiding, het netwerk, beveiliging en producten. We hebben heel veel dingen waar we geld in steken en vervolgens kijken hoe het gaat. Het duurt jaren voor je weet of een kantoor in het buitenland een succes is. Wij kijken naar middellange termijn. Ik denk dat de natuurlijke omvang van dit bedrijf uiteindelijk een triljoen aan betalingen is, een factor tien van wat we in 2016 hebben gedaan.'
'Ik heb wel een keer met Dan Schulman van Paypal koffie gedronken maar er wordt op zo’n moment nooit concreet gepraat. Het is niet: “Als ik zoveel op tafel zou leggen, zit er dan beweging in?” Helemaal niet. Op zich is Adyen ook niet zo heel aantrekkelijk, omdat we zo’n autonome koers varen. Wie gaat hier een goede koop aan hebben, wie zou bij ons passen? Ik weet dat zo net nog niet.'
'Dat zou lastig zijn. Kijk maar naar hoe banken met IT omgaan. Op een enkeling na hebben ze geen IT in de board. Wij hebben gewoon een chief technology officer (cto) in de board, hier heerst een hele sterke IT-sfeer. Banken komen er nu pas achter dat het gewoon leveren van je basisproduct op een goeie manier, misschien wel een goede basis is om je bedrijf op te bouwen.'
'Het gaat natuurlijk langzaam, de boel wordt niet in één keer opgeblazen. Er gebeurt wel degelijk iets voor banken, wanneer ze nog maar een keer dag een batch krijgen van Adyen en niet meer het hele betaalverkeer van een winkelier zien. Het heeft hun relatie met de klant wel verzwakt. Aan alle kanten wordt aan zo’n instituut geknaagd. Verder vind ik het hele bankbashen wel een beetje is doorgeslagen. Ze zijn heel belangrijk voor de economie.'