De kosten gaan nog altijd voor de baat uit bij het Nederlandse biotechbedrijf Agendia van de bekende kankeronderzoekers Laura van 't Veer en René Bernards. Sterker nog: het verlies van Agendia is vorig jaar opgelopen tot €15,2 mln, vergeleken met een verlies van €13,6 mln in 2015. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de onderneming deze maand heeft gedeponeerd. Investeerders hebben afgelopen jaren al meer dan €100 mln in Agendia gestoken.
Tegenover het toegenomen verlies staat ook een positieve ontwikkeling: de omzet is met bijna 10% gestegen van €22,0 mln in 2015 naar €24,1 mln vorig jaar. De meeste omzetgroei dateert van de tweede helft van het jaar, zo zegt Agendia-bestuurder Bas van der Baan in een toelichting op het jaarverslag. De groeiversnelling in de laatste zes maanden van vorig jaar is volgens hem te danken aan een belangrijke publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift, halverwege 2016.
Extra kapitaal nodig
Met een verwijzing naar de omzetgroei zal Agendia investeerders moeten verleiden tot een nieuwe kapitaalinjectie. Enkele maanden geleden is dat opnieuw gelukt: het biotechbedrijf haalde €7,5 mln op bij onbekende investeerders. Op korte termijn is nog eens €10 mln tot €15 mln nodig.
Agendia staat al meer dan tien jaar bekend als een veelbelovend biotechbedrijf, maar commercieel succes bleef tot nu toe uit. Het biotechbedrijf hoopt dat de verkoop van zijn test eindelijk een vlucht zal nemen nu de betrouwbaarheid ervan vorig jaar is bewezen in een uitgebreid onderzoek. De Mammprint-test geeft aan of een vrouw die geopereerd is aan borstkanker al dan niet baat heeft bij een vervolgbehandeling met een chemokuur.
Duizenden zinloze chemokuren voorkomen
Van der Baan verwacht dat de omzetgroei dit jaar zal doorzetten omdat de Agendia-test aanzienlijke besparingen in de zorgkosten oplevert: alleen al in de VS kunnen duizenden zinloze behandelingen met een chemokuur worden voorkomen. Agendia heeft evenwel juist in de Verenigde Staten — veruit de belangrijkste markt voor biotechbedrijven — te maken met sterke concurrentie.