Het Amsterdamse Albelli, een bedrijf dat fotoalbums print, neemt ReSnap over. Dat maakte Albelli vrijdagmorgen bekend.
ReSnap (twaalf medewerkers, omzet circa €1 mln) stelt consumenten in staat om met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) snel gepersonaliseerde fotoboeken op een volledig geautomatiseerde manier te maken. De AI selecteert zelf foto's, deelt ze in en componeert zo binnen een paar minuten een fotoboek. ReSnap-management en -medewerkers blijven gevestigd in Nijmegen.
Financiële details over de transactie zijn niet bekendgemaakt.
Bij Albelli werken 290 mensen. Het fotoprintbedrijf heeft naar eigen zeggen sterke marktposities in de Benelux en Scandinavië en in een aantal andere Europese landen. Naast het eigen merk werkt het ook nog met de labels Fotoknudsen, Önskefoto & Bonusprint. ReSnap zal als merk worden toegevoegd en verder worden uitgebouwd.
Gilde aan boord als aandeelhouder
Albelli was eigendom van Cimpress uit Venlo. In juli heeft Gilde Buy Out Partners samen met het Albelli-management onder leiding van ceo Tristan Money het printbedrijf overgenomen.
ReSnap is vier jaar geleden opgericht door Erik-Jan Schreurs, Thomas Beguin, Luc Hendriks en Joachim den Hertog. Zij deden dat uit frustratie, omdat het zo veel tijd en moeite kosten om een mooi foto-album samen te stellen.
In een toelichting tegenover het FD zegt Schreurs veel belangstelling te hebben gekregen van investeerders om verdere groei te financieren. Toch is er bewust gekozen voor een strategische partner. 'Nu kunnen we direct in de Champions League spelen', zegt hij over de acquisitie door Albelli.
Schreurs zegt dat zijn bedrijf vooral sterk is in het bouwen van technologische oplossingen. Binnen Albelli denkt hij te kunnen profiteren van de internationale en commerciële slagkracht van deze snel groeiende onderneming.