Bizar. De drie bestuurders Elise, Philippe en Kenneth Vanaudenhove van het Belgisch-Limburgse familiebedrijf Euro Shoe Group maakten deze week bekend dat zij twintig van hun Bristol-schoenenwinkels gaan sluiten. Het gaat slecht met de vestigingen in België en Nederland. Ruim anderhalf jaar geleden kopte het FD nog dat Bristol flink ging investeren, juist nadat een veldslag had gewoed op de Nederlandse markt in het goedkopere schoenensegment. Bristol zag kansen.
Die ambitieuze plannen ontvouwden we toen alleen maar om de pers te halen, zegt de familie nu. Een vreemde actie. In ieder geval is de man die verantwoordelijk is voor de praatjes van anderhalf jaar geleden, eruit gebonjourd. De eigenaarsfamilie heeft zelf weer de touwtjes in handen genomen.
Zij moet wel alle zeilen bijzetten, want het gaat er niet best. Bristol is bezig de riante buffers voor moeilijke tijden op te souperen. In 2016 ging het eigen vermogen van €46,3 mln naar €42,5 mln, vooral het verlies van €3,7 mln hakte erin.
Eind 2016 was de maat voor het financiële weerstandsvermogen gezakt van 62% naar 53%. En per eind 2017 is die zogenoemde solvabiliteit verder gezakt want vorig jaar heeft opnieuw verlies opgeleverd, al wil de familie niet melden hoeveel. Het jaarverslag van de Euro Shoe Group is nog niet gedeponeerd. Stel dat de solvabiliteit naar ruim in de 40% is gezakt. Dan is er geen man overboord. Volgens de financiële theorie zijn zulke percentages nog riant. Maar toch, zo'n daling is niet fijn.
Vooral de toevoeging aan de post voorzieningen resulteerde in 2016 in een omslag van verlies naar winst. Die negatieve trend is in 2017 nog niet gekeerd. Hoe het jaar precies is verlopen, is zonder jaarverslag niet te reconstrueren.
In het jaarverslag over 2016, dat wel is gedeponeerd, wordt het verlies mede toegeschreven aan de slechte schoenenmarkt in Nederland. Er waren massale uitverkopen in de sector, die vooral drukten op het discountsegment van Bristol. Macintosh ging toen failliet met zijn ketens Dolcis en Manfield, V&D verdween en USG, met de merknamen Perry Sport en Aktie Sport, raakte in problemen.
Nu zijn het de oprukkende concurrenten als Brantano, vanHaren en de Duitse webwinkel Zalando. De familie werkt aan een nieuwe strategie om de 270 winkels in België en Nederland weer winstgevend te maken, zegt zij in de Belgische zakenkrant De Tijd. Voorlopig zijn de plannen om alle Shoe Discount-winkels om te bouwen tot een Bristol stopgezet hangende een marktonderzoek van de familie. Ten minste als de familie niet opeens weer een andere weg in slaat en in het marktonderzoek aanleiding ziet de media andermaal voor het lapje te houden. Wie gelooft ze dan nog?
Reageren? Bartjens@fd.nl