Netwerkbedrijf Alliander verkoopt dochteronderneming Allego aan Meridiam, een Franse belegger die gespecialiseerd is in de ontwikkeling, financiering en het beheer van duurzame infrastructuurprojecten.
Dat hebben beide bedrijven donderdag bekend gemaakt, zonder financiële details vrij te geven.
Alliander kondigde in januari al aan Allego in de etalage te zetten. Allego ontwikkelt voor gemeenten, provincies, bedrijven en vervoersmaatschappijen laadoplossingen en laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.
'Snelle internationale groei'
Meridiam, dat ruim €6 mrd onder beheer heeft, investeert op dit moment in zestig projecten wereldwijd. Het gaat onder andere om wind- en zonne-energieparken, concessies voor tolwegen in Duitsland, luchthavens, hogesnelheidslijnen, ziekenhuizen en havens.
'Meridiam past als internationale lange-termijninvesteerder in infrastructuur zeer goed bij de activiteiten van Allego en positioneert het bedrijf uitstekend voor de volgende fase van snelle internationale groei', aldus Ingrid Thijssen, bestuursvoorzitter van Alliander in een persbericht.
Klimaatakkoord
Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop in januari, hebben zich ongeveer honderd partijen gemeld, zegt Thijssen in een telefonische toelichting. Uiteindelijk bleven er daarvan twintig over. 'We hadden een aantal criteria', zegt Thijssen. Een daarvan was dat de koper de zogenoemde smart charging technologie van Allego moet ondersteunen, net als de ondersteuning voor verschillende laadtechnologieën.
'Voor ons is belangrijk dat de laadpalen slim kunnen laden, zodat het elektriciteitsnetwerk niet wordt overbelast. Dat is ook één van de onderwerpen die in Nederland wordt uitgewerkt in het aanstaande Klimaatakkoord.' Thijssen pleit voor een standaard. 'Het is een publiek belang dat zo'n standaard er komt', zegt ze.
'Hartstikke goede prijs'
Naar verwachting van Alliander zal 30% tot 40% van de autoverkopen in 2030 elektrisch zijn. Nederland streeft er volgens het regeerakkoord naar om vanaf dat moment alleen nog maar emissieloze nieuwe auto's toe te staan. 'Daar is een passende infrastructuur met onder andere honderdduizenden nieuwe laadpalen voor nodig', aldus Thijssen.
Bij de publicatie van de halfjaarcijfers van Alliander zal het bedrijf iets meer inzicht geven in de boekwinst die is behaald met de verkoop. 'We hebben een hartstikke goede prijs gekregen.' De opbrengst wordt toegevoegd aan de algemene reserves van Alliander. Een deel wordt uitgekeerd als dividend aan aandeelhouders. Volgens Thijssen heeft Alliander zijn investeringen in Allego door deze verkoop 'ruimschoots terugverdiend'.
Alle werknemers gaan over
Alle ongeveer 200 werknemers van Allego gaan per 1 juni over naar Meridiam. 'We hebben moeten tekenen dat ze allemaal meegaan met Allego. Meestal is het bij een verkoop precies andersom', aldus Thijssen.
Allego heeft inmiddels ruim 8000 laadpunten gerealiseerd en is actief in zes Europese landen. Het hoofdkantoor van Allego staat en blijft in Arnhem. Alliander richtte Allego in 2012 op om naar eigen zeggen te leren wat de impact zou zijn van elektrisch laden op het elektriciteitsnet.
De verkoop van Allego komt op het moment dat de markt voor laadpalen aan het samenklonteren is. Zo kondigde olie- en gasmultinational Shell in oktober vorig jaar aan NewMotion over te nemen. Dat bedrijf is een van Europa´s grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten. Het Noorse Statoil investeerde in 2016 al in ChargePoint en in maart 2017 nam het Franse Engie EVBox over. In oktober 2017 kocht het eveneens Franse Total het Nederlandse PitPoint, dat ook elektrisch laden faciliteert.