• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
31 mei '18 16:00

Alliander verkoopt laadpaaldochter aan Meridiam

Bert van Dijk
Bert van Dijk

Netwerkbedrijf Alliander verkoopt dochteronderneming Allego aan Meridiam, een Franse belegger die gespecialiseerd is in de ontwikkeling, financiering en het beheer van duurzame infrastructuurprojecten.

Dat hebben beide bedrijven donderdag bekend gemaakt, zonder financiële details vrij te geven.

Alliander kondigde in januari al aan Allego in de etalage te zetten. Allego ontwikkelt voor gemeenten, provincies, bedrijven en vervoersmaatschappijen laadoplossingen en laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer.

'Snelle internationale groei'

Meridiam, dat ruim €6 mrd onder beheer heeft, investeert op dit moment in zestig projecten wereldwijd. Het gaat onder andere om wind- en zonne-energieparken, concessies voor tolwegen in Duitsland, luchthavens, hogesnelheidslijnen, ziekenhuizen en havens.

'Meridiam past als internationale lange-termijninvesteerder in infrastructuur zeer goed bij de activiteiten van Allego en positioneert het bedrijf uitstekend voor de volgende fase van snelle internationale groei', aldus Ingrid Thijssen, bestuursvoorzitter van Alliander in een persbericht.

Klimaatakkoord

Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop in januari, hebben zich ongeveer honderd partijen gemeld, zegt Thijssen in een telefonische toelichting. Uiteindelijk bleven er daarvan twintig over. 'We hadden een aantal criteria', zegt Thijssen. Een daarvan was dat de koper de zogenoemde smart charging technologie van Allego moet ondersteunen, net als de ondersteuning voor verschillende laadtechnologieën.

'Voor ons is belangrijk dat de laadpalen slim kunnen laden, zodat het elektriciteitsnetwerk niet wordt overbelast. Dat is ook één van de onderwerpen die in Nederland wordt uitgewerkt in het aanstaande Klimaatakkoord.' Thijssen pleit voor een standaard. 'Het is een publiek belang dat zo'n standaard er komt', zegt ze.

'Hartstikke goede prijs'

Naar verwachting van Alliander zal 30% tot 40% van de autoverkopen in 2030 elektrisch zijn. Nederland streeft er volgens het regeerakkoord naar om vanaf dat moment alleen nog maar emissieloze nieuwe auto's toe te staan. 'Daar is een passende infrastructuur met onder andere honderdduizenden nieuwe laadpalen voor nodig', aldus Thijssen.

Bij de publicatie van de halfjaarcijfers van Alliander zal het bedrijf iets meer inzicht geven in de boekwinst die is behaald met de verkoop. 'We hebben een hartstikke goede prijs gekregen.' De opbrengst wordt toegevoegd aan de algemene reserves van Alliander. Een deel wordt uitgekeerd als dividend aan aandeelhouders. Volgens Thijssen heeft Alliander zijn investeringen in Allego door deze verkoop 'ruimschoots terugverdiend'.

Alle werknemers gaan over

Alle ongeveer 200 werknemers van Allego gaan per 1 juni over naar Meridiam. 'We hebben moeten tekenen dat ze allemaal meegaan met Allego. Meestal is het bij een verkoop precies andersom', aldus Thijssen.

Allego heeft inmiddels ruim 8000 laadpunten gerealiseerd en is actief in zes Europese landen. Het hoofdkantoor van Allego staat en blijft in Arnhem. Alliander richtte Allego in 2012 op om naar eigen zeggen te leren wat de impact zou zijn van elektrisch laden op het elektriciteitsnet.

De verkoop van Allego komt op het moment dat de markt voor laadpalen aan het samenklonteren is. Zo kondigde olie- en gasmultinational Shell in oktober vorig jaar aan NewMotion over te nemen. Dat bedrijf is een van Europa´s grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten. Het Noorse Statoil investeerde in 2016 al in ChargePoint en in maart 2017 nam het Franse Engie EVBox over. In oktober 2017 kocht het eveneens Franse Total het Nederlandse PitPoint, dat ook elektrisch laden faciliteert.

Laatste nieuws

20:33 Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01