Groningse bedrijven overheersen de FD Gazellen in het noorden van het land. De helft van de snelle groeiers in Groningen, Friesland en Drenthe is gevestigd in de noordelijkste provinciehoofdstad, zo bleek tijdens de vierde en laatste regio-uitreiking van de FD Gazellen 2018.
In totaal kregen 39 bedrijven in de regio Noord de titel FD Gazelle uitgereikt in het Groninger Forum als beloning voor hun bovengemiddelde groei. Het gaat om bedrijven die ten minste 20% in omzet groeiden over de laatste drie boekjaren. Negentien daarvan zijn gevestigd in Groningen.
Opvallend veel noordelijke FD Gazellen zijn actief met personeelsbeheer of internet. Onder hen zijn er acht arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven. Verder zijn er zes webshops en vier online-adviesbureaus.
Alles from scratch
Pink Marketing nam de Gouden Gazelle in ontvangst in de categorie kleine bedrijven. Het Groningse marketingbureau onderscheidt zich volgens medeoprichter Willem Waardenburg in de integrale benadering tussen print en internet. ‘Iedereen draait offline en online campagnes, maar er zit nog steeds een groot gat tussen.’

Met klanten als Heinz, XS4ALL en BCC werkt Pink met name voor grote merken. Het trotst is Waardenburg op zijn werk voor De Persgroep, uitgeverij van het AD en de Volkskrant, waarvoor het alle online campagnes doet. ‘We hebben daar alles from scratch opgebouwd en kunnen alle innovaties die we willen doen neerzetten.’
Grootste pijplijn van Europa
De Gouden Gazelle voor middelgrote ondernemingen ging naar GroenLeven uit Heerenveen. De bouwer van zonnedaken en zonneparken groeide op eigen kracht en zegt marktleider te zijn in eigen land. ‘We kenden enorme groeipijn’, aldus oprichter Sytse Bouwer. ‘Van alle tien zonnepanelen die er vorig jaar in Nederland werden geplaatst, was er één van ons.’
Over FD Gazellen

Ieder jaar reikt Het Financieele Dagblad de FD Gazellen Awards uit aan bedrijven die ten minste 20% in omzet zijn gegroeid over de afgelopen drie boekjaren. Bovendien zijn de FD Gazellen in het laatste jaar van de onderzochte periode winstgevend. Dit jaar zijn de regels aangescherpt en is de ondergrens van de omzet verhoogd. Om mee te kunnen doen is een minimumomzet van €250.000 vereist. De drie omzetcategorieën zijn nu: klein (€250.000 tot €2 mln), middelgroot (€2 mln tot €10 mln) en groot (meer dan €10 mln). Verder is de rangschikking aangepast. Naast omzetgroei wordt dit jaar ook de groei van het personeel en de winstmarge meegewogen.
Om de pijn te verzachten is GroenLeven, bij het grote publiek vooral bekend als shirtsponsor van SC Heerenveen, begin dit jaar een samenwerking aangegaan met het Duitse BayWa. ‘We hebben de grootste pijplijn van Europa voor zonne-energie’, vertelt Bouwer trots. ‘Die handen konden we niet in Nederland vinden, dus moesten we wel naar het buitenland.’
Mini-Amazon in print
ProboSign kreeg de Gouden Gazelle in de categorie grote bedrijven. De Dokkumse drukkerij van spandoeken en reclameborden levert niet aan de eindklant, maar verkoopt aan de tussenhandel. ‘We willen geen Google-junkie zijn’, zegt directeur René de Heij. ‘We zetten in op innovatie en nieuwe producten waarmee we voor professionals op lange termijn relevant kunnen zijn.’
Het Friese bedrijf zit nu vol in een transformatie naar logistieke dienstverlener. ‘We maken producten, maar moeten vooral zorgen dat die pakketjes zo snel en slim mogelijk bij de klant komen’, aldus De Heij. ‘Een soort mini-Amazon in print.’