• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
25 mrt '19 06:00

Na de plofkip is 'foute tonijn' aan de beurt

Job Woudt
Job Woudt

Duurzaam gevangen tonijn uit blik weet de weg naar de Nederlandse consument amper te vinden. Voor Bart van Olphen, al veertien jaar promotor van 'duurzame vis', is het aanleiding om maandag de campagne 'Stop Foute Tonijn' te beginnen.

Van Olphen, maker van diverse boeken en video's met visrecepten, put hoop uit eerdere publieksacties, zoals die tegen de plofkip en tegen 'slaafvrije' chocolade. 'Nu is de tonijn aan de beurt', zegt hij aan de vooravond van zijn publiekscampagne.

Bart van Olphen: 'Ons marktaandeel is minimaal.'
Bart van Olphen: 'Ons marktaandeel is minimaal.' Foto: Peter Strelitski

Grote visleveranciers als John West en Princes werken samen met Earth Island Institute, een Amerikaanse non-profitorganisatie die vooral zegt op te komen voor de dolfijn. Maar volgens Van Olphen leveren dit soort inspanningen onvoldoende resultaat op voor tonijn.

'Tonijn uit blik is in feite de plofkip van de zee. Grote visconservenproducenten stunten met lage prijzen', aldus Van Olphen. Volgens hem gaat dat ten koste van een gezonde visbestand in de zee. Ook raakt het de bestaanszekerheid van kleine vissers in ontwikkelingslanden.

MSC-keurmerk

Ongeveer een vijfde van het tonijnaanbod in blik is duurzaam gevangen, maar de consument kiest desalniettemin vaker voor de goedkopere, niet-duurzame variant. Uit gegevens van marktonderzoeksbureau IRI maakt Van Olphen op dat 93% van de in de supermarkten verkochte bliktonijn niet gegarandeerd duurzaam is gevangen. Ten opzichte van 2017 was er zelfs sprake van een stijging van deze verkopen ten opzichte van de tonijn die met een zogeheten MSC-keurmerk duurzaam zijn gevangen.

Lees ook

Tegenwind: Bart van Olphen over de ondergang van zijn visketen Fishes

Bij een MSC-keurmerk gaat het om tonijn die afkomstig is uit een gezond visbestand, die volledig traceerbaar en nagenoeg geen bijvangst oplevert van kwetsbare en bedreigde soorten als schildpadden, marlijnen en haaien. Op de Nederlandse markt is MSC gekeurde tonijn te vinden gevangen zowel met ringnetten als met de hengel.

Bijkomend probleem bij veel van de tonijnvangst vormt het massale gebruik van de zogeheten lokvlotten, waaronder zich tonijn en andere vis verzamelt. Deze methode levert vaak grotere vangsten op, maar dat leidt ook tot een grotere bijvangst van bedreigde soorten.

Zakelijk succes Tony's Chocolonely

Naast actievoeren en het maken van visreceptuur is Van Olphen zelf ook als ondernemer actief met zijn duurzame vismerk Fish Tales. Dat richtte hij tien jaar geleden op om een alternatief product op de markt beschikbaar te hebben.

Lees ook

Tony's ambities

Tony's Chocolonely wist met 'slaafvrije' repen in korte tijd een marktaandeel van 15% te bemachtigen. Van Olphen, die eerder zijn duurzame visketen Fishes ten onder zag gaan, bezweert dat het bij zijn tonijnactie niet te doen is om het eigen 'ieniemiene-merk' te promoten. 'Ons marktaandeel is minimaal. Bovendien investeren we een deel van onze marges weer in nieuwe duurzame projecten.'

Laatste nieuws

05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd 00:32 De beste steden voor remote werkers 9 juni Beleggers beëindigen de week positief
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01