• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
13 mei '19 06:00

Hoe moet Tata Steel Europe verder zonder ThyssenKrupp? Vier mogelijke scenario's

Caitlin Stooker Jan Verbeek
Caitlin Stooker Jan Verbeek

Formeel is de fusie tussen de Europese staalactiviteiten van Tata Steel en ThyssenKrupp nog niet van de baan. De Europese Commissie komt pas op 17 juni met een officiële uitspraak. Tata Steel zegt dit moment af te wachten. Maar de Duitsers zijn al een andere weg ingeslagen.

Vrijdag kwam een verklaring van de bedrijven dat ze verwachten dat de Europese Commissie niet akkoord gaat met de voorgenomen fusie. In hetzelfde bericht sorteert ThyssenKrupp ook voor op de nieuwe strategie. Zo ziet het Duitse bedrijf af van de eerder bedachte opsplitsing en spreekt het over een beursgang van de liftendivisie, het kroonjuweel.

Tata Steel Europe blijft daarmee alleen achter. Hoe moet het nu verder?

Nu de fusie met ThyssenKrupp van tafel is, zal Tata Steel Europe zijn opties moeten heroverwegen.
Nu de fusie met ThyssenKrupp van tafel is, zal Tata Steel Europe zijn opties moeten heroverwegen. Foto: Reuters

Scenario 1: de breuk met de Duitsers lijmen?

Het gebeurt niet vaak dat een mislukte fusiepoging een tweede kans krijgt. De Duitsers hebben bewust gestuurd op een breuk. Voor de buitenwacht kwam de verklaring uit de lucht vallen, maar wie de verklaring leest van topman Guido Kerkhoff krijgt niet de indruk dat de beslissing omkeerbaar is.

Kerkhoff gaf vrijdag een reden voor de nieuwe koers voor ThyssenKrupp. Sinds december is de koers van het aandeel met 40% gedaald. Maar er heerst ook onrust binnen het bedrijf en de aandeelhouders. En de aankondiging van de fusie leidde eerder tot een leiderschapscrisis.

ThyssenKrupp heeft maandag al overleg met commissarissen en personeel over de nieuwe koers. Voor de geloofwaardigheid van Kerkhoff, die door de Duitse media soms als een 'tweede keus ceo' wordt afgeschilderd, zou een draai in zijn standpunt niet handig zijn.

Lees ook een profiel van ThyssenKrupps ceo

Guido Kerkhoff gaat ruig rechtsomkeert in stormachtige staalwereld

Scenario 2: een nieuwe Europese fusiepartner zoeken

Al voordat Tata Steel en ThyssenKrupp 'exclusief' werden, was Tata in gesprek met enkele Europese spelers. Die wens lijkt nog steeds te leven. De overcapaciteit moet uit de markt. Samengaan met partijen buiten Europa ligt daardoor minder voor de hand.

Vrijdag zeiden de Indiase staalbaas Thachat Viswanath Narendran en de groepsdirecteur Koushik Chatterjee dat zij nog steeds een strategische samenwerkingspartner zoeken voor de Europese staalactiviteiten. ArcelorMittal valt direct af als partner. Als Brussel al problemen heeft met ‘ThyssenTata’, dan is een samengaan met de absolute marktleider onbespreekbaar.

Er zijn enkele Europese staalbedrijven die zich qua schaalgrootte kunnen meten met Tata Steel Europe. In Duitsland is er Salzgitter, de tweede staalproducent van het land. Het bedrijf kende in 2018 het beste jaar in de afgelopen tien jaar tijd. De onderneming produceert 7 miljoen ton staal per jaar.

Dan is er nog Voestalpine in Oostenrijk. Die onderneming zette in 2017 ruim acht miljoen ton staal om. Tata Steel Europe zit op tien miljoen ton staal per jaar. Groot nadeel is dat Voestalpine een conglomeraat van bedrijven is. Als twee jaar onderhandelen met ThyssenKrupp iets heeft geleerd, is dat je daar niet zomaar de staaldivisie uithaalt. Bovendien, ook hiervoor geldt dat een samengaan met dit bedrijf waarschijnlijk op dezelfde soort bezwaren zal stuiten vanuit Brussel, als de fusie met ThyssenKrupp deed.

Lees ook

Dossier Fusie ThyssenKrupp Tata Steel

Scenario 3: alleen verder, op de huidige schaal

Het lijkt niet de wens van de Indiase top te zijn, maar Tata Steel zou ook kunnen afzien van een samenwerking met een andere staalfabrikant. Zeker, er is nog steeds overcapaciteit op de markt, de sector wordt nog altijd geconfronteerd met importen van goedkoop staal uit China en het bedrijf wil een diverser portfolio en een groter strategisch belang. Maar IJmuiden is nog altijd een winstgevende onderneming.

Tata Steel kan kiezen voor een 'stand alone'-scenario, bijvoorbeeld via een beursgang. Of door grote private partijen te interesseren, die met risicodragend kapitaal in een Europees staalbedrijf willen investeren.

Een mogelijke partij zou Liberty House Group kunnen zijn, het investeringsvehikel van de Brits-Indiase zakenman Sanjeev Gupta. Die partij nam in 2017 nog de buizenfabrieken in Hartlepool van Tata Steel UK over, en kocht onlangs vier staalfabrieken van ArcelorMittal. Sanjeev Gupta — 'the Man of Steel' — is al langer actief met overnames in de sector.

Scenario 4: snijden in de Europese activiteiten

Al sinds de fusie tussen de Koninklijke Hoogovens en British Steel is de Engelse tak van het bedrijf een zorgenkindje. Tata Steel heeft hier de afgelopen jaren meerdere bedrijfsonderdelen afgestoten. De ThyssenKrupp-fusie kon de Engelse tak in leven houden. Desgevraagd zeiden Narendran en Chatterjee vrijdag dat het nu nog te vroeg is om uitspraken te doen over de Engelse activiteiten.

Een andere optie is om alle Europese activiteiten uit de groep te verkopen. In april kwamen er berichten naar buiten dat Tata Steel zich meer wil focussen op India. Het bedrijf verwacht dat tegen 2025 de volledige productie, 32 miljoen ton per jaar, daar plaatsvindt.

Laatste nieuws

12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023 00:56 Kronkels in het hoofd
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01