Recente orders in Nederland voor Chinese bussen zullen leiden tot het schrappen van banen bij de Nederlandse bussenmaker VDL Groep. Daarvoor waarschuwt eigenaar Wim van der Leegte in een ingezonden stuk in het FD.

Van der Leegte reageert onder andere op de recente order voor 259 elektrische bussen die vervoersbedrijf Keolis heeft gegund aan het Chinese BYD. VDL Groep was ook in de race.
Ongelijk speelveld
Het steekt Van der Leegte dat orders naar China gaan en zo werkgelegenheid weg wordt getrokken. Volgens hem is er sprake van een ongelijk speelveld. 'Los van de schaalvoordelen, goedkopere lonen en veelal toegepaste overheidssteun, betalen Chinezen in Europa nauwelijks importheffingen voor hun producten, terwijl Europa met stevige importheffingen wordt geconfronteerd', schrijft Van der Leegte.
De in totaal ruim 400 nieuwe Chinese bussen die in Nederland gaan rijden de komende jaren vertegenwoordigen volgens Van der Leegte 'ongeveer 800 manjaren werk, exclusief uitbesteed werk en onderzoek en ontwikkeling bij toeleveranciers en kennisinstellingen.'
China-strategie
In het geval van de 259 Chinese bussen heeft VDL naar eigen zeggen niet kunnen rekenen op ondersteuning van de provincie Overijssel, dat de concessie had uitgeschreven. 'Terwijl wij precies een jaar geleden met de overname van Siemens Hengelo ongeveer 450 banen voor de Nederlandse hoogwaardige industrie hebben weten te behouden. Bij onze bedrijven in Overijssel werken ongeveer duizend medewerkers en wij investeren de komende twee jaar voor zeker €70 mln in deze regio.'
In zijn gepresenteerde China-strategie stelde het kabinet dit jaar dat China zich schuldig maakt aan handelspraktijken die een gelijk speelveld verstoren. 'Ondertussen worden in hetzelfde jaar 415 elektrische bussen aangekondigd die op onze nationale wegen gaan rijden. Wie het nog begrijpt, mag het zeggen', aldus VDL-topman Van der Leegte.