In het kort
- Ondanks de warme zomer en de hogere toegangsprijzen nam het bioscoopbezoek in 2018 sterk toe.
- Daarmee lijken de filmzalen bestand tegen de populariteit van video-on-demanddiensten als Netflix.
- Introductie van nieuwe technieken en concepten wordt genoemd als verklaring voor het succes.
Bioscopen in Nederland hebben een ‘bijzonder sterk jaar’ achter de rug. Het aantal bioscoopbezoekers steeg vorig jaar met 6,5% tot meer dan 38 miljoen, zo hebben Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) bekendgemaakt.
Beide organisaties noemen het opvallend dat ook in de zomer veel mensen naar de bioscoop gingen, ondanks het mooie weer. De hitte van afgelopen zomer had geen negatieve invloed op het bioscoopbezoek. Ook de grote concurrentie van populaire video-on-demanddiensten als Netflix weerhoudt consumenten er niet van toch naar de bioscoop te gaan.
De best bezochte film in Nederland was vorig jaar The Lion King, met meer dan 3 miljoen bezoekers. Het was de best bezochte film in Nederland sinds Titanic in 1998.
De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2019 uit op €347.528.319, een groei van 11,3% in vergelijking met 2018. Het exact aantal bezoeken bedroeg 38.018.390. De gemiddelde ticketprijs steeg naar €9,14, een verhoging van 4,5% ten opzichte van 2018.
Hoger btw-tarief
Deze verhoging werd veroorzaakt door een hoger btw-tarief en de meerprijs die voor bijzondere bioscoopervaringen wordt gevraagd. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de introductie in filmzalen van nieuwe technieken als bewegende stoelen, weersimulaties en geuren. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 2,1 naar 2,2. De verwachting is dat 2020 een spannend jaar wordt voor de sector vanwege concurrerende evenementen als het EK Voetbal en de Olympische Spelen.
De bestendige groei van het bioscoopbezoek is volgens de FDN en NVBF toe te schrijven aan exploitanten en distributeurs die blijven investeren in de sector. Daarbij wordt gewezen op onder meer de introductie van nieuwe technieken en (marketing) concepten, renovaties en nieuwbouw. Ook blijven de bioscopen investeren in zitcomfort.
Nederlandse film
Het aantal bezoeken aan de Nederlandse film ontwikkelde zich positief met een stijging van 11,8%. Circa 4,5 mensen bezochten een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater. Meest bezochte Nederlandse film was Penoza: The Final Chapter (404.703 bezoeken).
Buitenlandse bioscoopketens versterken vorig jaar andermaal hun positie op de Nederlandse markt. Zo kondigde bioscoopketen Pathé, eigendom van de Franse familie Seydoux, eind vorig jaar de overname aan van elf Nederlandse en Belgische bioscopen van de Belgische branchegenoot Euroscoop. Ook het beursgenoteerde Belgische bioscoopbedrijf Kinepolis versterkte zijn positie. Pathé heeft nu 32 vestigingen in Nederland; Kinepolis 18.