In het kort
- Soepenfabrikant Struik gaat vandaag samen met zijn grotere Twentse concurrent Zwanenberg.
- Door de overname krijgt de familie achter kalfsslachter Van Drie, die eerder Struik redde, een belang in Zwanenberg.
- De fabrikant ziet door de coronacrisis de vraag naar zijn lang houdbare voedingsmiddelen sterk stijgen.
Het Twentse familiebedrijf Zwanenberg gaat samen met zijn concurrent Struik uit Voorthuizen. Door de overname krijgt de familie achter kalfsslachter Van Drie, die in 2016 het in problemen geraakte Struik overnam, een minderheidsbelang in het nieuwe fusiebedrijf. Er worden geen ontslagen verwacht.
De tweehonderd werknemers van de soepen- en sauzenmaker Struik zijn maandag om 13 uur op de hoogte gesteld van de overname. De topmannen van Zwanenberg schudden daar hun nieuwe collega’s de hand – virtueel, op een groot scherm, vanwege het coronavirus. Het personeel van Zwanenberg in Almelo krijgt op hetzelfde moment te horen dat er een levensmiddelenbedrijf ontstaat van €540 mln omzet en 1800 werknemers.

‘Consolidatie is in onze markt heel belangrijk’, vertelt Sjoerd van der Laan, ceo van Zwanenberg International. ‘Samen zijn we sterker dan ieder voor zich. Wij moeten groter worden, want onze leveranciers en de afnemers worden ook steeds groter. In Nederland zijn er bijvoorbeeld nog maar vijf grote retailers’, zegt hij. Volgens de telg van de familie achter Zwanenberg levert de bundeling ook significante synergievoordelen op, maar hij kan nog niet zeggen hoe groot.
Grote verliezen bij Struik
Zwanenberg, dat onder meer Kips Leverworst en Unox-producten maakt, koopt met Struik een bedrijf dat al een tijdje probeert overeind te krabbelen. De Veluwse soepen- en sauzenfabrikant raakte in 2009 verstrikt in een peperduur juridisch conflict met een leverancier. In de jaren daarna leed de fabrikant grote verliezen die het bedrijf verder naar de rand van de afgrond duwden.
De familie Struik stak miljoenen in de redding van haar bedrijf en ging op zoek naar een kapitaalkrachtige partner. In 2016 nam de familie Van Drie, eigenaar van kalfsvleesconcern Van Drie Group, een groot belang in de Gelderse onderneming en kocht later ook de rest. Het jaar erna moest de nieuwe eigenaar al een flink verlies nemen op die investering en sloot de Struik-productie in België. In 2019 had Struik volgens Van der Laan weer een eerste kleine winst.
In het voorjaar van 2019 begonnen de gesprekken over een overname van Struik met Zwanenberg. Het Twentse voedingsmiddelenbedrijf is met een omzet van €420 mln een paar maatjes groter dan Struik, dat zijn omzet afgelopen jaren zag halveren tot €120 mln. Afgelopen vrijdag kwam de deal rond. De familie Van Drie verkoopt Struik en krijgt daarvoor in ruil een minderheidsbelang in het gecombineerde bedrijf.
Draai naar vegetarisch
Zwanenberg is groot geworden als vleesfabrikant, maar bouwt zich sinds een aantal jaar om naar een levensmiddelenbedrijf met soepen, sauzen, kant-en-klaarmaaltijden en vegetarische producten. De tak voor verpakte vleeswaren werd in 2017 verkocht aan de Belgische Ter Beke Groep. Het bedrijf van familie Van der Laan neemt de soepen- en vleesfabriek in Oss over van Unilever.
Het bedrijf, dat fabrieken heeft in Nederland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, heeft de afgelopen drie jaar een grote draai naar vegetarisch gemaakt. De vegetarische producten worden onder meer verkocht onder de merken Kips en Unox, zegt ceo Maarten Elsinga van Zwanenberg Nederland. ‘Het is onze ambitie dat bij de helft van de producten vlees niet het hoofdbestanddeel is. We zijn in drie jaar tijd gegaan naar 30 tot 40%, dus we zijn er bijna.’
Vraagexplosie door corona-uitbraak
De fabrikant van lang houdbare voedingsmiddelen ziet door een huidige corona-uitbraak en de daarop volgende hamsterwoede onder consumenten de verkoop van zijn producten sterk stijgen. ‘In Nederland is er 30 tot 40% meer vraag’, zegt Van der Laan. ‘Maar er is een explosie in de vraag in Duitsland en Engeland. Daar wordt twee tot vier keer zoveel verkocht als normaal. Maar we weten niet hoe dat volgende week is, of volgende maand.’
De top van Zwanenberg verwacht voorlopig geen tekorten of lege winkelschappen. ‘We teren snel in op de voorraden’, zegt Elsinga. ‘Normaal hebben we een buffer van acht weken. Dat is teruggelopen tot vier tot vijf weken. Maar dat lopen we wel weer in. Er hebben zich nog geen leveranciers gemeld met leveringsproblemen. We denken nu na over de verlenging van diensten, of misschien extra mensen.’
Door de coronacrisis zullen consumenten de voordelen gaan zien van lang houdbare voeding, verwacht Elsinga. ‘Smac en Chicken Tonight werden eerder vooral door studenten gekocht’, vult Van der Laan aan. Nu is Chicken Tonight op veel plekken uitverkocht. We zien een andere kopersgroep. We hopen dat die blijft hangen.’