
In het kort
- DHL bouwt onder meer twee nieuwe sorteercentra, één in Utrecht en één in Dordrecht.
- Daarmee komt het totale aantal in Nederland op achttien uit.
- De stroom producten van webwinkels in binnen- en buitenland groeit explosief.
- Groei van DHL zal komende jaren 'sterk hoger zijn dan de 10% die de markt zal laten zien'.
Pakketbezorger DHL Parcel, de grootste concurrent van PostNL op de Nederlandse markt, trekt alles uit de kast om 'de extreem hoge groei in de e-commerce te kunnen bijbenen'. Dit en komend jaar steekt het bedrijf minstens €125 mln in nieuwe gebouwen en materieel, zo kondigt ceo DHL Parcel Benelux Wouter van Benten aan.
Zo bouwt DHL twee nieuwe sorteercentra, één in Utrecht en één in Dordrecht, waarmee het totale aantal in Nederland op achttien uitkomt. Per september gaat die in Utrecht al open, vlakbij het hoofdkantoor en de twee bestaande sorteercentra. De bouw van het sorteercentrum in Dordrecht start volgend jaar en is medio 2022 klaar.
Afgelopen twee jaar investeerde DHL ook al zo'n €150 mln, waarvan €80 mln in een sorteercentrum in Zaltbommel en €32 mln in een centrum in Amsterdam. DHL Parcel Benelux is een dochter van het aan de beurs in Frankfurt genoteerde Deutsche Post DHL Group en telt 9200 werknemers, waarvan er veel in deeltijd werken.
Volume pakketten DHL door covid-19 verdubbeld
De stroom producten van webwinkels in binnen- en buitenland, zoals Wehkamp en Zalando, groeit explosief. Die groei is nog eens extra aangeblazen door de covid-19-pandemie. De eerste maanden van dit jaar - nog in de pre-coronatijd - lag het volume aan pakketten bij DHL al 30% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In de hoogtijdagen van covid-19 in Nederland met de drastische beschermingsmaatregelen was sprake van een ruime verdubbeling.
'Nu na de versoepelingen is het weer ietsje minder', zegt Van Benten. Desondanks noteerde DHL afgelopen week nog een volume dat 70%, 80% hoger lag dan vorig jaar. 'Mensen blijven toch onverminderd thuiswerken.' Inclusief de sterke volumestijging door de coronaperikelen is het volume bij DHL Parcel sinds 2014 vervijfvoudigd.
Ook PostNL investeert volop
Ook de concurrentie, met name PostNL, breidt haar apparaat voor e-commerce sterk uit. In 2018 en 2019 bouwde PostNL zes nieuwe sorteercentra en het beschikt inmiddels over 25 sorteercentra. In 2020 nam het een soort sorteerhub (crossdock) in gebruik in Zaltbommel. In 2021 komt er een sorteercentrum voor kleine pakketten in Nieuwegein bij.
Ook PostNL groeit en bloeit door de coronacrisis. 'We hebben binnen ons bestaande netwerk de capaciteit met zo'n 40% opgeschaald ten opzichte van de eerste maanden dit jaar', meldt een woordvoerder. Bedroeg de volumegroei eind maart bijna 14%, in april en mei liep die groei op tot meer dan 25%, stelde het bedrijf in zijn tradingupdate van medio juni. 'Op dit moment wordt de capaciteit vrijwel optimaal benut, leidend tot een hoger efficiëntieniveau', aldus PostNL een maand geleden.
Volumegroei e-commerce DHL 70% in 2020
Van Benten: 'De Nederlandse pakketmarkt is nog niet zo ver ontwikkeld als elders in Europa. Het aantal onlinepakketbestellingen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ligt hoger.' Hij verwacht dat het volume bij DHL Parcel, dat eind jaren negentig het ruim tweehonderd jaar oude Van Gend & Loos en Selektvracht overnam, de komende jaren sterk blijft groeien. 'Dit jaar verwacht ik per saldo nog een groei van 70%.'
Inclusief zijn traditionele dienstverlening, de pakketlevering aan bedrijven en de internationale pakketbezorging gaat de omzet van DHL Parcel 'richting €1 mrd'. Daarin is e-commerce goed voor de helft, aldus Van Benten.
DHL verwacht ook komende jaren 'sterke groei'
De komende jaren zal 'onze groei sterk hoger zijn dan de 10% die de markt zal laten zien', aldus de ceo, die ook commissaris bij Havenbedrijf Rotterdam is. Hij verwacht dat het marktaandeel van DHL Parcel in 2020 zal groeien 'tot ruim boven de 30%'. Nu bedient zijn bedrijf 25% à 30% van de binnenlandse markt, tegen PostNL 60% à 65%, zo leren de jongste cijfers van de Autoriteit Consument en Markt over 2019. Het Franse DPD en het Britse GLS zijn de op twee en drie na grootste.
Meer dan €25 mln van de te investeren €125 mln gaat dit en volgend jaar naar de 136 ÇityHubs, de bij steden of centraal in landelijk gebied gelegen DHL-pakketstations. Deze worden vanuit de 16 sorteercentra bediend. 'Voor meerdere hubs bouwen we een grotere vestiging, soms verbouwen we. En we maken hubs volledig elektrisch.' Daarnaast wordt nog eens €12 mln besteed aan 300 extra elektrische bestelbussen. Vanuit de CityHubs worden de 2900 servicepunten bediend, de shop-in-shop. Dat aantal wordt in de komende anderhalf jaar opgevoerd naar 4000.