De horeca stevent dit jaar af op een omzetdaling van 30 tot 40%. Cafés en discotheken worden het meest geraakt, cafetaria’s, fastservice eetgelegenheden en lunchrooms het minst. Dat blijkt uit een sectoranalyse van de analisten van ING.
In april beleefde de horecasector zijn dieptepunt. In die maand zagen hotels het aantal gasten met 95% dalen en werd er bij restaurants en cafés 70% minder gepind.
Nog altijd -30%
Weliswaar hebben veel horecabedrijven hun deuren weer geopend, maar dat betekent niet dat zij alle schade kunnen herstellen. Zo lag het aantal pintransacties bij eet- en drinkgelegenheden in juni nog altijd 30% lager dan een jaar eerder. Dat is volgens het rapport te wijten aan een combinatie van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie.
De omzetdaling in de horeca is beduidend groter dan tijdens de vorige crisis in 2009. Toen bleef de daling steken op 8,7%. 'Door middel van drastische kostenreductie en massaal gebruik van de steunmaatregelen vanuit de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven', zegt Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure. 'De terugkeer naar omzetniveaus die in de buurt komen van ‘normaal’ kan zeker tot eind 2021 duren, zelfs als een ''tweede golf'' uitblijft.'