
In het kort
- Prosus heeft per saldo geprofiteerd van de coronascrisis.
- Voor de maaltijdbezorging deed het goed.
- Het belang in Tencent speelt nog steeds een grote rol in de cijfers van Prosus.
Technologiebedrijf Prosus heeft in de zes maanden tot en met september van dit jaar voordeel gehad van de coronacrisis. De omschakeling van consumenten naar digitaal kopen en betalen heeft de omzet en de winst van het sinds vorig jaar september aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijf opgedreven. Vooral het onderdeel van het bedrijf dat aan maaltijdbezorging doet, liet een snelle groei zien.
Het gevolg is dat de omzet in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 32% is gestegen tot $12,7 mrd. De operationele winst, bij Prosus 'trading profit' genoemd, steeg 43% tot $2,7 mrd. De vrije kasstroom steeg van $14 mln naar $370 mln. Overigens is veruit het grootste deel van de winststijging afkomstig van het belang van Prosus in de Chinese internetreus Tencent.
Beleggers konden de cijfers wel waarderen. Kort na de opening stond stond het aandeel maandag ruim 2% hoger, om later weer terug te zakken tot zo'n 1% winst. Prosus is dankzij het belang van 31% in Tencent het grootste in Amsterdam genoteerde beursfonds, na ASML.
Het bedrijf is een afsplitsing van het Zuid-Afrikaanse Naspers en investeert in internetbedrijven die zich op consumenten richten. In de portefeuille zitten investeringen in onder andere maaltijdbezorging, betalingsdiensten en handelsplatformen.
iFood
De omzet in de maaltijdbezorging verdubbelde bijna. Prosus heeft belangen in verschillende grote maaltijdbezorgers, waarvan iFood in Brazilië en Delivery Hero in Europa de twee grootste zijn. Omdat Prosus veel geld investeert in de groei van deze activiteiten, lijdt de maaltijdbezorging nog wel verlies, maar minder dan een jaar geleden. Het operationele verlies nam met $96 mln af ten opzichte van een jaar geleden, en kwam uit op $187 mln.
Andere activiteiten van Prosus die van de coronacrisis profiteerden waren de online retail (eMag) en online educatie (Udemy). Alle e-commerce activiteiten bij elkaar lieten een omzetgroei zien van 51% tegen 28% in de vergelijkbare periode vorig jaar.
De coronacrisis pakte niet overal gunstig uit. Prosus-ceo Bob van Dijk wijst in een toelichting op de cijfers op India, waar een keiharde lockdown gold. 'Mensen deden niets meer, ook niet online.' Het betaalbedrijf PayU, dat in India actief is, had daar last van. In het tweede kwartaal van dit jaar herstelde deze activiteit zich weer. Ook de online reisbureaus hadden last van corona.
Per saldo profiteert Prosus van de coronacrisis. Van Dijk: 'Mensen zijn nu meer online dan voorheen en dat is een permanente gedragsverandering. Wij hebben die verandering altijd voorspeld, maar de coronacrisis heeft die toekomstvisie naar voren gehaald.'
Tencent
Het belang in Tencent blijft onverminderd belangrijk voor de cijfers van Prosus. De operationele winst van Prosus is met $746 mln gestegen, maar het overgrote deel daarvan is afkomstig van het belang in Tencent. Het aandeel in de winst van de Chinese internetreus steeg met €704 mln. De bijdrage van de eigen e-commerce activiteiten in de winststijging bestond uit een vermindering van het operationele verlies met $100 mln.
Tencent heeft in het afgelopen half jaar geprofiteerd van het vertrouwen van beleggers in technologiebedrijven. De beurswaarde van het Chinese internetbedrijf bedraagt op dit moment ruim €600 mrd, en de waarde van het belang van Prosus in Tencent ligt rond de €194 mrd.
Onderwaardering
De beurswaarde van Prosus ligt met zo'n €150 mrd nog altijd ruim onder de waarde van het belang in Tencent. De notering van het aandeel Prosus aan de beurs in Amsterdam had als voornaamste doel het wegwerken van deze onderwaardering. Door meer Europese beleggers aan te trekken hoopte Prosus het gat te kleiner te maken.
Tot nu toe is dat nog niet echt gelukt. Het bedrijf heeft eind oktober aangekondigd dat het voor $5 mrd aan eigen aandelen gaat inkopen, van zowel Prosus zelf als het Zuid-Afrikaanse moederbedrijf Naspers. Daarmee hoopt Prosus de onderwaardering terug te brengen.
China
De recente aanscherping van het Chinese mededingingsbeleid voor techbedrijven en het afblazen van de beursgang van fintechbedrijf Ant Group begin deze maand hebben beleggers schrik aangejaagd. Ook de koers van Tencent kreeg anderhalve week geleden een dreun, maar heeft zich inmiddels weer hersteld.
Volgens ceo Van Dijk heeft het Chinese overheidsbeleid geen structurele invloed op de koers van het internetbedrijf. 'Het Chinese internet is groot geworden, en dan moeten er ook meer regels komen. China is bezig met een inhaalslag. Tencent heeft zich daarop voorbereid. Het heeft een open model met ruimte voor concurrentie.'