• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
2 dec '20 17:40

PostNL kan feestdrukte niet meer aan

Julia Cornelissen Jan Verbeek
Julia Cornelissen Jan Verbeek

Pakketbezorgers lopen vast in de feestdrukte. Hierdoor moeten webwinkels uitwijken naar andere vervoerders om hun sinterklaas- en kerstcadeautjes op tijd bij klanten thuis te krijgen.


PostNL haalt een deel van de pakketjes die webwinkels aanbieden niet op.
PostNL haalt een deel van de pakketjes die webwinkels aanbieden niet op. Foto: Ramon van Flymen voor het FD

In het kort

  • Pakketbezorgers PostNL en DHL zitten aan hun maximumcapaciteit.
  • PostNL moet pakketten van webwinkels weigeren.
  • Webwinkels moeten uitwijken naar andere vervoerders om pakketten bij hun klanten te krijgen.

PostNL heeft zijn maximumcapaciteit bereikt en kan zijn afspraken met webwinkels niet meer nakomen, zegt de grootste pakketbezorger van Nederland woensdag. Een deel van de pakketjes die webwinkels aanbieden, haalt het bedrijf niet op. De sinterklaas- en kerstbestellingen van consumenten lopen hierdoor vertraging op.

Het bedrijf is overvallen door de combinatie van de feestdrukte en de oproep van burgemeesters om online te winkelen, naar aanleiding van de drukte in de winkelstraten afgelopen weekend. 'De Koopgoot ging dicht en we zagen het aantal bestellingen in die regio direct toenemen', zegt een woordvoerder van PostNL. Ook na de sluiting van de koopavonden nam het aantal onlinebestellingen volgens PostNL met een kwart toe. Het bedrijf roept particulieren op om hun retourzendingen voorlopig vast te houden.

DHL, na PostNL de nummer twee onder de pakketbezorgers, neemt geen nieuwe klanten meer aan. ‘We zitten aan onze maximumcapaciteit van 1,2 miljoen pakjes per dag', zegt een woordvoerder. 'Er is geen extra sorteerruimte beschikbaar. En je haalt ook niet zomaar meer chauffeurs in huis in deze drukke periode. We zijn al tijdelijk gegroeid van 5900 naar 9200 werknemers.’

Klanten niets beloven

Tienduizenden webwinkels komen in de problemen met de pakketbezorging tijdens de feestdagen. 'Ik krijg mijn producten steeds lastiger bij consumenten thuis,' zegt Remco van de Kamp, die een webwinkel heeft met waterontharders.

Hij verstuurt tussen de 100 en 200 pakketten per week. Althans, dat probeert hij. 'Ik lever mijn pakketten dagelijks af bij een centraal servicepunt. Maar als de containers daar vol zitten, blijven ze daar liggen.' Ook als PostNL zijn pakketten wel meeneemt, blijven ze bij het bedrijf vaak nog een dag liggen, zegt Van de Kamp. 'Ik kan klanten niet meer beloven dat iets de volgende dag aankomt.'

Opschalen is voor de pakketbezorgers geen optie meer.
Opschalen is voor de pakketbezorgers geen optie meer. Foto: Ramon van Flymen voor het FD

Wijnand Jongen, directeur van belangenvereniging Thuiswinkel.org, herkent zijn probleem. 'Het is voor een webwinkel balen om een busje van PostNL weg te zien rijden zonder jouw producten. Dat voelt oneerlijk. Maar het is belangrijk om afspraken te maken over het aantal pakketten dat je dagelijks aflevert bij de pakketbezorgers. Dat is gemakkelijker als je grotere volumes verstuurt.'

Grote webwinkels zoals Bol.com en Zalando zeggen deze afspraken te hebben. Maar PostNL kan ze inmiddels niet meer nakomen. 'We moeten soms iemand weigeren,' zegt de woordvoerder. 'Capaciteit kun je niet toveren.'

Andere bezorgdiensten

Door de vertraging die optreedt, zoeken sommige webwinkels hun heil bij kleinere bezorgdiensten. 'Pakketbezorgers lopen helemaal vast, dus sommige retailers benaderen ons,' zegt Peter de Vries, directeur van vervoerder SNEL Shared Logistics. 'Bij Blokker bleven bijvoorbeeld duizenden pakketjes staan. Die halen wij nu op en brengen we naar Blokker-winkels, waar klanten ze kunnen ophalen.'

Ook Ronald Wolthuis stapte over naar een andere vervoerder, Trunkrs. Hij heeft een webwinkel met sportvoeding en voedingssupplementen. In de aanloop naar Black Friday zag hij zijn aantal bestellingen toenemen tot wel vijf keer het normale aantal. 'Ik had afspraken met PostNL over het aantal pakketten dat ik bij hen bracht, maar dit aantal mocht sinds eind november van PostNL niet meer toenemen. Daarom ben ik helemaal overgestapt op mijn andere vervoerder.' Via deze partij bezorgt Wolthuis al zijn producten binnen 24 uur.

Wolthuis is ook verbaasd over de tariefverhoging van 25 cent per pakket die PostNL recent doorvoerde tijdens de piekperiode. 'Ze verhogen wel het tarief, maar ik kan niet méér versturen in de feestperiode. Een webshop die nu afhankelijk is van PostNL, heeft een serieus probleem.'

Ook vertraging bij grote webwinkels

Hoewel grotere webwinkels een machtigere positie hebben tegenover de pakketbezorgers, krijgen ook zij niet alles op tijd bij de klant. Een woordvoerder van Bol.com zegt dat 'vertraging in de bezorging, slecht weer onderweg, of extreme drukte in ons pakjeshuis' voor vertraagde pakketjes kunnen zorgen.

Het bedrijf geeft voorrang aan bepaalde bestellingen, zo wordt speelgoed in de weken voor sinterklaas sneller bezorgd dan sommige andere producten.

Opschalen is voor de pakketbezorgers geen optie meer. PostNL zegt: ‘We kijken voortdurend naar locaties waar we extra voorzieningen kunnen treffen, of we eigen mensen in de operatie op andere plekken kunnen inzetten, maar dat gaat niet het grote verschil maken. We hebben al 70% opgeschaald.'

Beleggers reageerden nauwelijks op het nieuws. Het aandeel PostNL sloot 2,1% lager, maar stond voor bekendmaking van het nieuws dieper in de min.

Lees ook

  • Hoe gaan bezorgers een tsunami aan feestpakketjes verwerken?
  • Inspectie SZW ziet grote misstanden bij pakketbezorgers

Meer weten?

Meer weten? In onze podcast Newsroom praat Julia Cornelissen verder over de pakketdrukte. Luister nu naar Newsroom van FD en BNR.

Laatste nieuws

17:34 Odey Asset Management stuurt oprichter weg vanwege grensoverschrijdend gedrag 12:50 'Verkenners formatie zagen Omtzigt van begin af aan al als een probleem' 10:21 'Daders aanval op Nord Stream-pijpleidingen gebruikten Polen als uitvalsbasis' 05:00 De week voorbij: De vraag is of ChatGPT dit beter had gekund 04:00 Personalia 10-6-2023
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01