• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
5 apr '21 18:47

Milieugroep MOB in geweer tegen stikstofdeal Rotterdamse haven

Pieter Lalkens
Pieter Lalkens

De LNG-terminal Gate op de Maasvlakte.
De LNG-terminal Gate op de Maasvlakte. Foto: Branko de Lang/Hollandse Hoogte

In het kort

  • Milieugroep MOB eist intrekking van de natuurvergunning voor Rotterdamse LNG-terminal Gate.
  • Dat legt indirect een bom onder deal met klimaatproject Porthos dat ongebruikte stikstofruimte van Gate leaset.
  • Porthos houdt vertrouwen in aanleg pijpleidingnetwerk voor afvang en transport CO₂.

Milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB), bekend van succesvolle acties tegen het stikstofbeleid, vecht de natuurvergunning van de Rotterdamse LNG-terminal Gate aan. Hiermee legt MOB indirect een bom onder een grote stikstofdeal tussen Gate en het Rotterdamse klimaatproject Porthos.

MOB heeft afgelopen week bij de Omgevingsdienst Haaglanden het verzoek ingediend om de in 2016 aan Gate verstrekte natuurvergunning in te trekken of te wijzigen. Met deze vergunning kan Gate, dat een terminal voor het laden en lossen van vloeibaar aardgas (LNG) exploiteert, zee- en binnenschepen ontvangen. Deze schepen stoten onder meer stikstof uit. Veel natuurgebieden in Nederland lijden onder een teveel aan stikstof.

Maar deels gebruikt

In een toelichting zegt bestuurder Johan Vollenbroek van MOB dat Gate zijn vergunning uit 2016 voor de uitstoot van stikstof maar deels gebruikt. 'Gate heeft in 2016 een te hoog aantal aanlandingen van schepen aangevraagd. De regels stellen dat de activiteiten waarvoor de vergunning is afgegeven binnen drie jaar ook gerealiseerd moeten zijn. Dat is niet het geval bij Gate. Dus verzoeken wij om intrekking of wijziging van de vergunning.'

De actie van MOB betekent een risico voor een deal die Gate heeft gesloten met Porthos, het bedrijf dat in de Rotterdamse haven een groot pijpleidingnetwerk wil aanleggen voor de afvang en het transport van CO₂. De aanleg hiervan gaat gepaard met de uitstoot van stikstof.

Stikstof leasen

Vanwege de beperkingen die er zijn voor stikstofuitstoot, heeft Porthos met Gate afgesproken een deel van de natuurvergunning van de terminal te leasen. Het gaat dan om de onbenutte stikstofruimte in de vergunning. Gate gebruikte vorig jaar 30% van de vergunningruimte, blijkt uit informatie van het bedrijf.

De leaseconstructie heeft ertoe geleid dat de Omgevingsdienst Haaglanden begin maart een natuurvergunning heeft verstrekt aan Porthos voor de aanleg van het pijpleidingnetwerk. Deze vergunning stuit echter op scherpe kritiek van Vollenbroek van MOB omdat 'elke extra uitstoot een extra belasting voor de natuur' is. Als Vollenbroek in het gelijk wordt gesteld in zijn verzoek, kan dat ertoe leiden dat Gate geen onbenutte stikstofruimte meer heeft om aan Porthos te verleasen.

Vollenbroek heeft in de afgelopen jaren met succes het overheidsbeleid voor stikstof aan de kaak gesteld. Dat leidde in mei 2019 tot de geruchtmakende uitspraak van de Raad van State. Het hoogste bestuursorgaan maakte in de uitspraak korte metten met het toenmalige soepele stikstofbeleid, het zogeheten Programma Aanpak Stikstof. Daardoor liggen er momenteel flinke beperkingen aan de bouw en aanleg van infrastructuur.

'Ondeugdelijke gronden'

Naast de klacht over de onbenutte ruimte, stelt Vollenbroek verder dat de vergunning van Gate uit 2016 'op ondeugdelijke gronden' tot stand is gekomen. De vergunning is volgens de bestuurder van MOB nog verstrekt op grond van het beleid dat de Raad van State heeft afgewezen. 'Dat betekent dat de vergunning in strijd met wettelijke voorschriften is verstrekt.'

In een reactie zegt een woordvoerder van Porthos: 'Om 37 miljoen ton CO₂ uit de atmosfeer te houden, is een geringe, tijdelijke stikstofdepositie gedurende de aanleg van Porthos helaas onvermijdelijk.' En verder: 'Zonder grote projecten als Porthos is het halen van de doelstellingen van het Klimaatakkoord praktisch onmogelijk.'

De reductie van CO₂ weegt in de visie van Porthos 'ruimschoots' op tegen de stikstofdepositie tijdens de aanleg. 'We zien het proces van vergunningverlening met vertrouwen tegemoet en verwachten in 2022 te starten met de aanleg.' Gate heeft niet geantwoord op een verzoek tot een reactie.

Lees ook:

  • Rotterdamse haven duurzamer, maar met meer stikstof

Laatste nieuws

20:33 Erdogan stevent af op overwinning, claimt winst 15:23 Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 14:27 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 12:08 ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 07:00 De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer ondernemen

7 min leestijd • Achtergrond

Unilever: 'Critici vinden ons te woke; toch kunnen wij winnen'

5 min leestijd

Moet het nieuwe kantoor er wel komen nu iedereen wil thuiswerken?

4 min leestijd

'Snel extra steun nodig voor groene waterstof'

3 min leestijd

Fusie- en overnamemarkt gaat richting $4000 mrd


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01