
In het kort
- De Nederlandse staat stemde woensdag tegen het bonusbeleid van het noodlijdende Air France-KLM over 2020.
- Het maakte geen verschil: 77% van de aandeelhouders stemde voor de langetermijnbonus aan topman Smith.
- Smith krijgt dit jaar meer vast salaris en mogelijk ook meer bonussen.
De aandeelhouders van Air France-KLM hebben er geen moeite mee dat ceo Ben Smith ondanks de miljardenverliezen in 2020 een langetermijnbonus van €2 mln kan ontvangen over dat jaar. De Nederlandse staat stemde op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering tegen dit onderdeel van het beloningsbeleid van de luchtvaartmaatschappij, maar een meerderheid van 77% stemde voor.
Dat bleek woensdag op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs. Smiths bonus voor de lange termijn wordt overigens pas na drie jaar uitgekeerd, en pas alleen als de holding 75% heeft terugbetaald van de miljardenleningen die de Franse overheid heeft gegeven aan het noodlijdende bedrijf. Die kans wordt niet hoog ingeschat.
Hoewel het bonusbeleid niet strookt met het Nederlandse steunbeleid aan KLM, verbindt de regering er geen gevolgen aan, verklaarde demissionair minister Wopke Hoekstra van Financiën eerder. De bonus voor Smith is volgens hem niet van invloed op nieuwe steunmaatregelen voor KLM, waar Den Haag met Brussel over in gesprek is.
Nederland is voor een algemeen bonusverbod bij steunverlening, en heeft dit voorjaar zijn bezwaren tegen het bonusbeleid kenbaar gemaakt aan de raad van commissarissen en het overkoepelende bestuur van Air France-KLM. De Tweede Kamer wil dat Smith zijn bonus inlevert.
Beloning Smith in 2021
Voor het lopende jaar 2021 krijgt Smith een hogere beloning. Hij krijgt een vast salaris van €900.000 en kan ook nog twee bonussen — een variabele en een voor de lange termijn — verdienen van enkele miljoenen. Maar ook die twee bonussen zijn afhankelijk van het terugbetalen van het grootste deel van de schuld aan de Franse overheid.
Nederland verstrekte KLM medio vorig jaar een staatslening van €1 mrd, naast staatsgaranties op bankleningen ter waarde van €2,4 mrd. Het kabinet overweegt nog een kapitaalinjectie, die de verzwakte vermogenspositie van KLM moet stutten. Brussel verlangt bij een dergelijke vorm van staatssteun concessies in de vorm van minder start- en landingsrechten (slots) voor KLM op Schiphol. Over de status van die onderhandelingen wilde ceo Pieter Elbers woensdag in Parijs niets zeggen.
Air France-KLM geeft topman Smith een langetermijnbonus voor zijn werkzaamheden in 2020, hoewel de luchtvaartmaatschappij dat jaar een historisch nettoverlies leed van meer dan €7 mrd. De ceo leverde wel 25% van zijn vaste salaris van €900.000 in, en ontving geen kortetermijnbonus. Ceo Elbers van KLM leverde vorig jaar 20% van zijn basissalaris in en zag af van een variabele beloning.
Geen winstprognose voor dit jaar
De Nederlandse staat stemde dus tegen, maar beschikt slechts over 14% van het stemrecht van Air France-KLM. Dat percentage zal afnemen naar 9, omdat Nederland dit voorjaar niet meedeed aan een kapitaalinjectie, terwijl de Franse Staat dat wel deed. Daardoor is het aandelenbelang van Frankrijk in de gezamenlijke holding gegroeid naar ruim 28%.
Air France-KLM gaf op de videovergadering in Parijs geen nieuwe update van de financiële resultaten. Drie weken geleden maakte de groep een kwartaalverlies van €1,5 mrd bekend op een omzet van €2,2 mrd. Volgens de jongste kwartaalcijfers had de luchtvaartcombinatie eind maart een negatief eigen vermogen van €6,5 mrd.
Omdat er vanwege de pandemie nog steeds veel reisbeperkingen gelden in de luchtvaart, zullen de verliezen in het tweede kwartaal aanhouden. De groep geeft nog geen prognose voor het hele jaar. Wel zegt het bedrijf dat het bedrijfsresultaat (ebitda) in de loop van het jaar positief zal worden.