
In het kort
- Vervoerder Keolis moet een schadevergoeding van bijna €3 mln betalen aan drie provincies.
- Het bedrijf had opzettelijk onjuiste informatie verstrekt over afspraken met een Chinese busfabrikant.
- De order voor de aanschaf van 259 Chinese bussen had een waarde van €111 mln.
Vervoerder Keolis Nederland moet een schadevergoeding van bijna €3 mln betalen aan de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Het bedrijf krijgt de boete opgelegd vanwege onregelmatigheden bij de aanbesteding van een grote vervoersconcessie in de regio IJssel-Vecht, zo staat in een brief van Gedeputeerde Staten van Overijssel. De boete komt bovenop de verliezen die het ov-bedrijf uit Deventer toch al lijdt als gevolg van de pandemie.
Keolis won de concessie bijna twee jaar geleden, maar die werd weer ingetrokken toen bleek dat de vervoerder opzettelijk onjuiste informatie had verstrekt aan de concessieverleners. Het vervoersbedrijf had afspraken gemaakt met een Chinese busleverancier die niet door de beugel konden.
Geen verdere reputatieschade
De provincies krijgen nu €2,9 mln aan vergoeding voor kosten die zijn gemaakt voor het intrekken van de concessie en het opzetten van een noodconcessie. Een deel van de boete, €1 mln, heeft te maken met mogelijk waardeverlies bij de heraanbesteding. Met die aanbesteding later dit jaar is een bedrag gemoeid van honderden miljoenen euro's.
Het juridisch proces is volgens beide partijen afgerond en voorkomt volgens de provincies dat Keolis verdere reputatieschade oploopt. Inmiddels is er door Keolis en de provincies een zogenaamde vaststellingsovereenkomst getekend.
Order naar Chinese fabrikant
Keolis kwam twee jaar geleden in het nieuws toen het een megacontract voor elektrische bussen afsloot met een Chinese fabrikant, BYD. De Nederlandse busfabrikant VDL had graag deze order willen binnenslepen en trok fel van leer tegen de opdrachtgever, maar de harde woorden van VDL hadden geen effect. De bussen werden vervolgens ingezet voor de concessie in Overijssel, Flevoland en Gelderland.
De order voor 259 bussen, de grootste vloot in Europa, had een waarde van €111 mln. De bussen bleken in de eerste maanden een meer dan gemiddeld aantal gebreken te vertonen. Keolis sprak van 'opstartproblemen'.
Keolis is inmiddels geen eigenaar meer van de meeste bussen van BYD, staat in het jaarverslag 2020 dat onlangs is gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Een groot deel van de vloot is ondergebracht in een zogeheten financial leaseovereenkomst bij een bank, waarbij het Franse moederbedrijf garant staat voor de financiële transactie.
De beslissing tot verkoop zou geen verband houden met de coronauitbraak die ov-bedrijven hard treft. ‘In een kapitaalintensieve sector als het openbaar vervoer is het zeer gebruikelijk om de financiering in een leaseovereenkomst vorm te geven’, zegt een woordvoerder van Keolis daar maandag over.
Steun moederbedrijf
Keolis leed vorig jaar door de pandemie een verlies van €18,3 mln, dat is bijna €4 mln meer dan een jaar eerder. De omzet daalde licht tot €243 mln. Door de aanhoudende verliezen kreeg de onderneming te maken met een negatief eigen vermogen van €11 mln eind vorig jaar.
Het Franse moederbedrijf van Keolis, zo staat in het jaarverslag, houdt vertrouwen in Keolis Nederland en verschafte de dochtermaatschappij extra middelen van maximaal €17 mln tot eind volgend jaar. Ook sloot de Nederlandse vervoerder een lening af bij ING.
De verliezen zullen ook dit jaar aanhouden, is de verwachting. De vervoerder krijgt van de overheid financiële steun in ruil voor het laten rijden van bussen en treinen in coronatijd. Vorig jaar was dat €31 mln, dit jaar zal er naar verwachting €45 mln aan steun komen vanuit de Nederlandse overheid.