• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
19 juni '15 20:30

Kartels in zorg moeten we bestrijden, maar afspraken over kwaliteit juist bevorderen

Lea Bouwmeester
Lea Bouwmeester

Het is verleidelijk elke discussie over de zorg te starten vanuit de eigen doctrine. Voor de PvdA is de situatie dan helder: wij waren en zijn niet voor ongebreidelde marktwerking in de zorg. Andere partijen wilden en willen juist meer concurrentie. Beide kampen hopen dat hun systeem leidt tot goede, maar ook betaalbare zorg.

Intussen hebben we een zorgstelsel en moeten we proberen om er — letterlijk — het beste van te maken. Wat er ook zij van de doctrines, we zien dat het stelsel in de huidige vorm niet leidt tot optimale resultaten. Voor het eerst in jaren stijgen de zorgkosten minder hard, maar ten koste waarvan? De inkoop van zorg vindt niet plaats op basis van kwaliteit maar op prijs, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Het zorgstelsel rust op de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), maar daarnaast zijn de algemene regels van de Mededingingswet van toepassing. Deze wet en de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) zien de zorg als een markt en de instellingen en dienstverleners als ondernemingen. In de Mededingingswet staan regels ter voorkoming van ongewenste (prijs)afspraken, misbruik van economische machtsposities en fusies en overnames. Op zich goede uitgangspunten. Maar hoe werken deze in de praktijk?

Allereerst het verbod om afspraken te maken die de concurrentie beperken. Dat verbod heeft niet geleid tot een indrukwekkende lijst van opgerolde kartels, wel tot veel discussie en ongerustheid onder zorgverleners. Zij durven niet samen te werken uit angst voor boetes, maar vinden weinig gehoor bij de ACM. En als ook patiëntenorganisatie NPCF zich hierover zorgen maakt, dan heet dat bij de ACM 'emmeren'.

Als ziekenhuizen willen samenwerken, worden zij geprikkeld om te fuseren tot een megaziekenhuis. Want fuseren wordt vooraf getoetst door de ACM, zodat instellingen zekerheid krijgen, zonder een boete te riskeren. Terwijl bij alleen samenwerking deze zekerheid niet wordt gegeven en de angst voor boetes blijft. Bijna alle fusies gaan ook gewoon door, ondanks de zorgspecifieke fusietoets. Ook hier ligt de nadruk niet op kwaliteit, maar vooral op prijs. En de fusies verhogen ook nog eens de kosten, gaf de NZa onlangs aan.

Misbruik van economische machtsposities, ten slotte, wordt in Nederland nauwelijks aangepakt. Zeker niet in de zorg. Ook de bijzondere regels in de Wmg kunnen niet voorkomen dat zorgverleners, zoals huisartsen, zich kwetsbaar voelen tegenover machtige zorgverzekeraars. De noodzakelijke samenwerking om goede zorg te verlenen, wordt in hun ogen beperkt. Daarom is de noodkreet van de huisartsen in hun manifest 'Het roer moet om’ begrijpelijk.

Het is duidelijk, de algemene regels voor concurrentie in de Mededingingswet leiden niet tot goede uitkomsten in de zorg. Waar we geen fusies willen, zien we mega-zorgaanbieders ontstaan. En waar we wel samenwerking willen, wordt dit tegengewerkt.

De ACM ziet geen problemen, alleen al omdat deze toezichthouder puur en alleen naar mededingingsproblemen kijkt. Dat perspectief is te beperkt. Niet het economische perspectief, maar het belang van de patiënten hoort centraal te staan. Daarbij kan concurrentie soms helpen, maar veel belangrijker is samenwerking. Uiteraard moeten we kartelafspraken voorkomen en bestrijden, maar afspraken over kwaliteit dienen we juist te bevorderen. Als de ACM en NZa dat niet doen, wie doet dat dan wel? Daar is dus overheidssturing nodig.

Accountants constateren dat oplossingen worden gezocht in regels, kaders, controle en toezicht. Hun beroepsorganisatie vindt dat vanuit kostenbeheersing 'waarschijnlijk legitiem', maar vreest dat de toegankelijkheid en kwaliteit van de zorg in het geding komen.

Zelfs wie de zorg ziet als een markt, moet constateren dat deze markt niet zomaar werkt. Dat de uitkomsten niet optimaal zijn. Er zijn spelregels nodig, maar die moeten dan wel worden gericht op kwaliteit en samenwerking, in het belang van de patiënt.

De minister onderzoekt nu op aandringen van de Kamer hoe de eerstelijnszorg wel samen mag werken. Een goede stap, maar meer is nodig. De minister moet, samen met het veld, komen tot nieuwe spelregels die ook echt toepasbaar zijn in de zorg, en die de meer algemene regels uit de Mededingingswet vervangen. Daarbij moeten wat mij betreft drie voorstellen worden meegenomen.

Ten eerste, leg vast wanneer samenwerken wél mag, om alle onduidelijkheid en de fusieprikkel weg te nemen. Ten tweede, maak van de zorgspecifieke fusietoets, een inhoudelijke toets, zodat kwaliteit leidend kan worden. En ten derde, bouw de bekostiging op basis van productie om in uitkomstbekostiging. Zodat kwaliteit loont.

Daarnaast is een toezichthouder nodig die toegankelijk is en open staat voor vragen van zorgverleners. Want specifieke spelregels voor de zorg werken alleen als de gebruiksaanwijzing helder is. Op deze manier komt de focus te liggen op samenwerken, voor een goede gezondheidszorg. Dat is pas echt gezondheidswinst.

Lea Bouwmeester is Tweede Kamerlid voor de PvdA.

Laatste nieuws

28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog' 28 mei ECB waarschuwt voor inflatie door klimaatverandering 28 mei De Turkse economie en democratie staan op het spel bij tweede ronde presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer opinie

Commentaar
Commentaar
2 min leestijd • Commentaar

Brusselse aanpak finfluencers goede eerste stap

3 min leestijd • Opinie

Laten we onze samenleving en economie aanpassen aan realiteit van lage groei

Han Dirk Hekking
Han Dirk Hekking
3 min leestijd • Column

De vlucht van Elon Musk

4 min leestijd • Opinie

Waarom je waarden geen loze woorden mogen zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01