• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
Commentaar
Commentaar

Hak knopen door over regionale luchthavens

12 okt '21   17:40


Het noodlijdende Groningen Airport Eelde probeert zichzelf weer op de kaart te zetten. Het schetst een toekomst waarbij het vliegveld groene waterstof maakt voor kleine, elektrische passagierstoestellen. Het is luchtfietserij: plannen om de prille technologie waterstof op korte termijn groen en kostendekkend te produceren zijn gespeend van elke realiteitszin. De noordelijke luchthaven bestaat al negentig jaar en worstelt nog steeds met zijn bestaansrecht. Het achterland is veel te klein voor commerciële luchtvaart.

Bijna driehonderd kilometer naar het zuiden speelt een vrijwel identiek probleem. Maastricht Aachen Airport staat er iets beter op dan Groningen Airport, omdat de regio aantrekkelijk is voor vrachtvluchten. Maar in Zuid-Limburg is de commerciële exploitant twee jaar geleden weggelopen en moest de provincie, net als in het noorden, financieel bijspringen. Volgend jaar wacht een kostbare renovatie. De provincie verklaarde onlangs dat sluiting van 'Maastricht' ook een optie is.

Regionale luchthavens hebben in Nederland als primaire rol het versterken van de regionale economie. Maar afgezien van wat vastgoedontwikkeling komt er op het gebied van luchtvaart weinig tot stand in Noord-Nederland en Limburg, alle mooie rapporten over werkgelegenheid ten spijt.

Het is een teken aan de wand dat Schiphol Group zich niet heeft gemeld bij de eigenaren van de twee genoemde luchthavens. Eindhoven en Rotterdam zijn wél aantrekkelijk om in te participeren, onder meer vanwege hun bevolkingsdichtheid. Maar de twee luchthavens aan de rand van Nederland hebben weinig te bieden, zelfs als aandelenpakketten voor één euro worden aangeboden.

In de luchtvaartnota 2020-2050 schrijft het demissionaire kabinet dat de overheid in kaart moet brengen welke rollen en functies de afzonderlijke luchthavens hebben. Wat zijn de knelpunten en waar liggen de kansen. Je zou verwachten dat dat allang is gebeurd, maar kennelijk gaan we het opnieuw onderzoeken.

Het wordt tijd dat er knopen worden doorgehakt in het dossier regionale luchthavens. Provinciaal bestuurders moeten ophouden met dagdromen over wat er allemaal met hun luchthaven zou kunnen gebeuren de komende decennia. De tijd vraagt om krachtig bestuur. Als exploitatieverliezen en toekomstige investeringen niet meer opwegen tegen de verwachte bedrijvigheid, dan moet ook sluiting van een regionale luchthaven bespreekbaar zijn. Met Lelystad Airport hebben we al een luchthaven die mogelijk nooit opengaat.

Laatste nieuws

07:50 Conservatieven winnen Spaanse lokale en regionale verkiezingen 07:02 Live: Licht positieve start van beurshandel verwacht 06:39 J.K. Rowling, schrijver en activist 06:00 Chili moet zijn koperindustrie redden: voor zichzelf en de energietransitie 28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer opinie

Commentaar
Commentaar
2 min leestijd • Commentaar

Brusselse aanpak finfluencers goede eerste stap

3 min leestijd • Opinie

Laten we onze samenleving en economie aanpassen aan realiteit van lage groei

Han Dirk Hekking
Han Dirk Hekking
3 min leestijd • Column

De vlucht van Elon Musk

4 min leestijd • Opinie

Waarom je waarden geen loze woorden mogen zijn


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01