Close sub menu
FD Gazellen Podcast

FD Gazellen Podcast

De FD Gazellen zijn dé awards voor de snelst groeiende bedrijven van ons land. FD-journalist Hella Hueck neemt je in deze 10-delige reeks mee naar de verhalen achter deze bedrijven. Hoe managen ze die snelle groei? Wat zijn hun uitdagingen? En waar liggen ze wel eens wakker van? We doen dit in aanloop naar de uitreiking van de FD Gazellen, op dinsdag 22 november.

Lees meer
11 november 25 min

Hoe Phi Factory bedrijven circulair maakt

Ze zijn elkaars tegenpolen. Toch hebben Yvette Watson en Geerke Versteeg elkaar gevonden in een gezamenlijke ambitie: organisaties circulair maken. Van een circulaire escape room voor medewerkers tot het formuleren van een echt groen inkoopbeleid. Hun bedrijf Phi Factory heeft een heel instrumentarium om organisaties te verduurzamen. Yvette is van de ideeën, Geerke brengt de structuur. Die combinatie en hun gemeenschappelijke doel zorgt er volgens hen voor dat ze vrijwel nooit onenigheid hebben. Inmiddels hebben ze ook een tweede bedrijf, de 2B Collective. Dat gamified platform wil voor het einde van dit decennium maar liefst 2 miljard mensen bereiken.

Luister & lees meer
4 november 22 min

Deze FD Gazelle begon zijn bedrijf toen hij 53 was

Marcel Belt bouwt een merk met duurzame schoonmaak- en verzorgingsmiddelen. Nu richt The Green Soap Company zich op groei over de grens.  Het ondernemeravontuur van Belt begon vijf jaar geleden in zijn eigen schuur, waar hij experimenteerde met de productie van zeep, allesreinigers en shampoo. Op de fiets bezorgde hij de bestellingen vervolgens bij klanten uit de buurt. Inmiddels zijn de producten bij de meeste grote supermarkten verkrijgbaar. Belt bekleedde eerder hoge functies bij corporates en vertelt openhartig over zijn bestaan als snel groeiende ondernemer.

Luister & lees meer
28 oktober 18 min

Zo komt Mijn Deur Van Staal aan klanten

Lisa van den Heuvel en Lars Binnenweg zijn de oprichters van Mijn Deur Van Staal. Een persoonlijke zoektocht luidde vijf jaar geleden het begin in van hun eigen bedrijf. Zo’n stalen deur paste destijds niet in het budget van het tweetal, dat ging samenwonen. Uiteindelijk vonden ze een betaalbaar product in Polen. Inmiddels hebben de twee een aandeel in een fabriek die daar de stalen deuren produceert en bedienen ze zo’n 700 klanten per jaar. Veel klanten vinden ze via het mond-tot-mond-kanaal, maar het bedrijf werkt nu ook samen met influencers.

Luister & lees meer
21 oktober 21 min

Wat als het niet meer klikt met je compagnon?

Ondernemen met een compagnon is als een huwelijk. Het risico bestaat dat je elkaar gaat. Wim la Haye van Bluebird Day kan erover meepraten. Zijn bedrijf bouwt oplossingen voor e-commerce-partijen en telt inmiddels ruim 50 medewerkers. Hij startte het avontuur met een vriend, maar die samenwerking liep spaak. Zijn compagnon zat niet lekker in zijn vel, kreeg een burn-out en zat maandenlang thuis. Uiteindelijk hakte La Haye de knoop door. Hij vertelt over de lange aanloop, de moeilijke gesprekken en de scheiding die voor beide ondernemers uiteindelijk de beste oplossing bleek.

Luister & lees meer
14 oktober 22 min

De groeispurt van Mogelijk Vastgoedfinancieringen

In 2016 opereerde Annemieke Schoonderwoerd nog als een soort eenmanszaakje, inmiddels telt haar bedrijf 110 medewerkers.  Mogelijk Vastgoedfinancieringen heeft een platform dat investeerders koppelt aan ondernemers die geld nodig hebben voor hun pand. Daarmee springt het bedrijf in het gat dat banken hebben achtergelaten na de financiële crisis van ruim tien jaar geleden. Elke maand komen er 1.700 aanvragen binnen, die door verregaande automatisering razendsnel worden gescreend. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer
7 oktober 23 min

Etrias is online kampioen in niche-producten

Van dakkoffers tot regenlaarzen en speciale tuinkussens. Bij Etrias draait alles om de online verkoop van niche-producten. Het bedrijf van mede-oprichter Stan Verhoeven is een verzameling van specialistische webshops voor de meest uiteenlopende artikelen. Niet alles ligt op voorraad, maar dankzij slimme IT-koppelingen met diverse distributiecentra kan zijn bedrijf toch snel leveren. Verhoeven vertelt hoe hij telkens op zoek blijft naar nieuwe producten en op welke manier hij van een bezoeker een klant probeert te maken. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer
30 september 23 min

Bij Voys werken geen managers

De Groningse ondernemer Mark Vletter was al 10(!) keer FD Gazellen. Hij is aanvoerder van een bedrijf zonder leidinggevenden. Voys levert zakelijke telefoondiensten via de cloud. Er werken inmiddels zo’n 150 mensen, maar op geen enkel visitekaartje staat ‘manager’ afgedrukt. Daarvoor is bij Voys namelijk geen plaats. Vletter vertelt hoe zelfsturing werkt, welke voorwaarden daarvoor nodig zijn en wat dit betekent voor zijn eigen rol in de organisatie. Zijn boek 'Alleen maar bazen' is hier verkrijgbaar. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer
23 september 21 min

Dankzij overname kan Scribbr nu veel sneller groeien

In 2019 won Scribbr de Oryx, de award voor meest bijzondere groeiprestatie. Inmiddels is het bedrijf overgenomen door een branchegenoot uit Silicon Valley. Elke maand maken zo’n 10 miljoen studenten gebruik van de diensten van Scribbr. Dat gaat onder meer om een scriptie-nakijkservice en een online bronnen-generator. Aanvankelijk gingen Bas Swaen en zijn compagnon op zoek naar een partner, totdat Course Hero zich meldde met een concreet overnamebod. Swaen vertelt wat deze stap voor hen betekent en hoe het geld en de kennis van de Amerikanen helpt om sneller te groeien. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer
16 september 22 min

Het groeimodel van Bluem drijft op distributeurs

Bluem Europe verkoopt mondverzorgingsproducten in meer dan 100 landen en doet dat dankzij een fijnmazig netwerk van distributeurs. Mede-oprichter is Nathalie Beck. Ze werkte werkte lange tijd als consultant, maar een toevallige ontmoeting op het hockeyveld bleek tien jaar geleden het begin van een heel nieuwe ondernemersavontuur. Ze vertelt hoe het bedrijf aanvankelijk worstelde met de productie en de voorraad en welke afspraken ze maakt met nieuwe distributeurs. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer
9 september 21 min

Winst uit je woning groeide met 443(!) procent

Bij het verduurzamen van woningen komt veel regelwerk kijken. Van een inkoopactie tot een adviesgesprek en het opstellen van de offerte. Winst uit je woning neemt dat gedoe uit handen. Dat doet het bedrijf voor gemeenten, huiseigenaren en installateurs. Met succes, want de omzet steeg tussen 2018 en 2020 met 443 procent maar liefst. Samen met de toegenomen winst en de aanwas van nieuw personeel maakte dit van Winst uit je woning het snelst groeiende bedrijf van 2021. Mede-oprichter Lieven Andringa vertelt over zijn businessmodel en de wijze waarop hij de razendsnelle groei van zijn organisatie in goede banen moet leiden. Mede mogelijk gemaakt door Logitech en Unique.

Luister & lees meer