• Mijn nieuws
    • Net binnen
      • Overzicht
      • Nationaal
      • Internationaal
      • Analyse
      • Rente en valuta
      • Grondstoffen
      • Derivaten
      • Beleggingsfondsen
      • Indices
      • Obligaties
    • Krant
    • Podcasts

      • SECTIES

      • Economie
      • Politiek
      • Bedrijfsleven
      • Financiële markten
      • Samenleving
      • Tech & Innovatie
      • Opinie

    • FD PERSOONLIJK
  • Home
  • Mijn nieuws
  • Net binnen
    • Overzicht
    • Nationaal
    • Internationaal
    • Analyse
    • Rente en valuta
    • Grondstoffen
    • Derivaten
    • Beleggingsfondsen
    • Indices
    • Obligaties
  • Krant
  • Podcasts
  • Abonneren
    • Abonneren Inloggen

      Service & Contact
Close sub menu
Close sub menu
13 okt '21 17:50

NS: spreid werk om bomvolle treinen te voorkomen

Elfanie toe Laer
Elfanie toe Laer

Op dinsdag en donderdag zijn de treinen tijdens de spitsen vaak twee keer zo vol als op andere doordeweekse dagen.
Op dinsdag en donderdag zijn de treinen tijdens de spitsen vaak twee keer zo vol als op andere doordeweekse dagen. Foto: Robin Utrecht/ANP

In het kort

  • Dinsdag en donderdag zijn de populairste dagen om op kantoor te werken.
  • Dat leidt tot problemen in het openbaar vervoer.
  • De NS hoopt dat werkgevers afspraken maken zodat niet al het personeel op dezelfde dagen naar kantoor komt.
  • Maar hóé het beste hybride gewerkt kan worden, is voor veel werkgevers nog een zoektocht.

Afspraken maken om het deeltijd werken op kantoor over de hele werkweek te spreiden. Dat is volgens de Nederlandse Spoorwegen belangrijk om te voorkomen dat treinen tijdens de spits op dinsdag en donderdag vaak twee keer zo vol zitten als op woensdag en vrijdag. Werkgevers moeten daarbij helpen, vindt de vervoerder.

In januari al bleek uit onderzoek van de NS onder 23.000 treinreizigers dat zij vooral dinsdag en donderdag geschikte dagen vinden om op kantoor te werken. Inmiddels ziet de vervoerder dat ook terug in de praktijk. Woensdag hebben veel mensen hun vaste vrije dag, net als maandag, en vrijdags begint voor velen al het weekend.

Spitsrechten

Erik Verhoef, hoogleraar Vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit, ziet mogelijkheden om het reizigersgedrag aan te passen. Vervoerders kunnen spitsmijden aantrekkelijk of spitsrijden onaantrekkelijk te maken. 'Dat gebeurt nu al, maar grofmazig. De tarieven in de hyperspits, op de piek van de spits, zouden bijvoorbeeld een beetje omhoog kunnen, en daarbuiten omlaag. Voor corona werd hier al over gesproken. Het is zonde als we het niet doen.' Een andere mogelijkheid noemt Verhoef verhandelbare spitsrechten voor de trein. 'Een grote werkgever zou dan een x-aantal spitsrechten kunnen kopen en die verdelen over de medewerkers. Sommigen mogen dan in de spits reizen, de rest pakt de trein eerder of later. En onderling kan geruild worden.'

De verschillende tarieven voor de piek- en daluren in de trein nog verder differentiëren, ziet de NS niet als acute oplossing. Bovendien zijn op dit moment de treinen nog niet zo druk als voor corona. Woordvoerder Arno Leblanc benadrukt dat nog niet duidelijk is hoe de werkweek er uiteindelijk uit zal komen te zien. 'Het is een glazen bol. Wij willen werkgevers vooral stimuleren het gesprek aan te gaan over het spreiden van werktijden. Net als we dat ook doen in gesprek met onderwijsinstellingen.' Als voorbeeld noemt Leblanc Inholland. Die hogeschool, met vestigingen in acht steden in het westen van het land en zo'n 25.000 studenten, maakte in juni afspraken over het spreiden van lestijden om zo de druk op het openbaar vervoer te verlichten.

Goede voorbeelden gezocht

Het gesprek over hóé werk post-corona het slimst kan worden ingedeeld, wordt momenteel gevoerd aan keukentafels, bij de koffieautomaat en in bestuurskamers. Uit recent onderzoek van werkgeversvereniging VNO-NCW blijkt dat werkgevers daarbij vooral zoeken naar goede voorbeelden die hen kunnen helpen zelf de juiste strategie te kiezen. Hybride werken wordt gemeengoed, luidt de overtuiging, maar hoe, dat is 'koffiedik kijken', aldus beleidssecretaris Willem van Toor. In de middellangetermijnvisie schreef VNO-NCW eerder dit jaar de spreiding van werktijden en een nieuwe mix tussen het werken op kantoor en thuis, belangrijk te vinden om 'de druk op de wegen- en spoorinfrastructuur en het milieu' te verminderen.

Van Toor wijst er verder op dat het reisgedrag is veranderd. Sommigen pakken sinds corona liever de fiets of auto dan de trein. Dat blijkt ook uit eerder onderzoek van de NS. Volgens VNO-NCW is het daarom belangrijk dat wordt geïnvesteerd in de infrastructuur, ook al omdat er volgens het CBS de komende tien jaar mogelijk een miljoen inwoners bij komen. Volgens hoogleraar Vervoerseconomie Verhoef moet bijbouwen zeker niet uitgesloten worden, maar is de beste manier om de piekdrukte snel aan te pakken toch gedragsverandering. Op het spoor en op de weg.

Lees ook

Berenschot: ov-sector raakt deel zakelijke reizigers kwijt

Thuiswerkers duwen NS diep in het rood

Laatste nieuws

06:39 J.K. Rowling, schrijver en activist 06:00 Chili moet zijn koperindustrie redden: voor zichzelf en de energietransitie 28 mei Erdogan wint Turkse presidentsverkiezingen 28 mei Vliegtuig van Chinese makelij heeft eerste vlucht succesvol afgerond 28 mei 'Grootste drone-aanval op Kiev sinds begin van de oorlog'
Lees al het laatste nieuws image/svg+xml

Meer samenleving

11 min leestijd • Profiel

J.K. Rowling, schrijver en activist

6 min leestijd • Analyse

Seks, drugs en verduistering brengen Thaise monnik in opspraak

7 min leestijd • Essay

Berg op, berg af

2 min leestijd • In memoriam

Chroniqueur die kleur gaf aan de verbreding van het FD


  • FD Redactie
    FD Gazellen
    FD Henri Sijthoff Prijs
    Werken bij FD
    Colofon
  • Algemene voorwaarden
    Privacy
    Cookies
    Copyright
    Responsible disclosure
  • Service & contact
    Account aanmaken
    Hulp bij inloggen
    Mijn FD
    Adverteren
  • Abonnementen
    Groepslicenties
    Nieuwsbrieven
    Podcasts
    FD App
  • Vacatures
  • FD Mediagroep
    BNR Nieuwsradio
    Company.info
    Energeia
    Pensioen Pro
    Impact Investor
    Investment Officer
image/svg+xml image/svg+xml image/svg+xml
 |   | 
© 2023 Het Financieele Dagblad B.V. – alle rechten voorbehouden.
KVK-nummer: 33176422
BTW-nummer: NL006407122B01